Kies - De Kaloot
Kies - De Kaloot

Vandaag hebben we deze kies gevonden op het strand De Kaloot in Borssele. Ik denk dat het van een oerrund of Wisent is. Kan iemand mijn vermoeden bevestigen of ontkrachten?
Bij voorbaat grote dank!
- Dino15
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 184 times
Antw: Kies - De Kaloot
Volgens mij is de kies laagkronig dus ik denk eerder een kies van een een hert-achtige. Maar mooie vondst.
Mvg.
Nick.
Mvg.
Nick.
Trying to find a great white for years now,
still no succes.
still no succes.

Beste Nick,
Dank je voor je hulp. Wij vonden het ook een hele bijzondere vondst. Heb je enig idee van de leeftijd van deze kies?
Hartelijke groet,
Ad
Dank je voor je hulp. Wij vonden het ook een hele bijzondere vondst. Heb je enig idee van de leeftijd van deze kies?
Hartelijke groet,
Ad
- Dino15
Graag gedaan. Ik heb helaas geen idee over de exacte ouderdom, want alles wat uit de zee komt word door elkaar gehusseld en er liggen fossielen van 45 miljoen jaar oud tussen de recente dode krabben en je weet nooit uit welke geologische laag het komt omdat alles door elkaar ligt. Maar ik denk dat je bij pleistoceen, holoceen tot recent moet kijken.
Mvg.
Nick.
Mvg.
Nick.
still no succes.
still no succes.

@Nick,
Wat je zegt over ouderdom en dergelijke: helemaal waar.
Hert weet ik zo net nog niet.
Laag kronig is inderdaad typisch voor hert, maar dit is moeilijk te bepalen zonder wortel aanzet en bij zo'n versleten kies.
Ruw tand email en halve maantjes die iets schuin ten opzichte van elkaar staan zouden ook typische hert kenmerken zijn, alleen zie ik dat hier niet. Zelf zou ik rund niet uitsluiten.
Hidde
Wat je zegt over ouderdom en dergelijke: helemaal waar.
Hert weet ik zo net nog niet.
Laag kronig is inderdaad typisch voor hert, maar dit is moeilijk te bepalen zonder wortel aanzet en bij zo'n versleten kies.
Ruw tand email en halve maantjes die iets schuin ten opzichte van elkaar staan zouden ook typische hert kenmerken zijn, alleen zie ik dat hier niet. Zelf zou ik rund niet uitsluiten.
Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
- Dino15
Inderdaad, ik was er vergeten bij te zetten dat het kiesje dusdanig afgesleten is dat rund ook niet uit te sluiten is.
Mvg.
Nick.
Mvg.
Nick.
still no succes.
still no succes.