Tand van therapoda
Tand van therapoda

In de collectie van Teylers Museum ben ik een tand tegengekomen afkomstig uit Solnhofen die niet gedetermineerd is. Hij is relatief groot, en vrij opmerkelijk gezien wij verder geen vergelijkbare tanden in ons bezit hebben. De platte 'dolkachtige' vorm doet mij het meest denken aan de tand van een therapoda. In de database staat hij omschreven als: tand van reptiel. Heeft iemand een idee?
[Bewerkt door Tim1274 op 08-08-2018 om 12:44 NL]
[Bewerkt door Tim1274 op 08-08-2018 om 13:26 NL]
-
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 60 times
Antw: Tand van therapoda
Hallo Tim,
Ik denk niet dat het therapode is. Wat betreft de vorm denk ik richting krokodil, maar als je het zeker zou willen weten, moet je even een paar foto's sturen richting Roland Pöschl (fossil-poeschl at t-online.de). Die kan het met zekerheid zeggen.
Met vriendelijke groet,
Jonathan
Ik denk niet dat het therapode is. Wat betreft de vorm denk ik richting krokodil, maar als je het zeker zou willen weten, moet je even een paar foto's sturen richting Roland Pöschl (fossil-poeschl at t-online.de). Die kan het met zekerheid zeggen.
Met vriendelijke groet,
Jonathan
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik ben benieuwd, ik dacht dat tanden van krokodilachtigen meer conisch waren. Ik heb er een paar uit de Jura van de Boulonnais en die hebben dus een kegelvorm. Laat aub de reactie weten ter lering en vermaak.
[Bewerkt door sjaak op 10-08-2018 om 12:12 NL]
[Bewerkt door sjaak op 10-08-2018 om 12:12 NL]
Groet,
Niels
Niels
-
sommige soorten hebben wel degelijk afgeplatte/ovale tanden.
Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord! Deze week zit ik zelf ook in Solnhofen, misschien dat ik nog wat musea langsloop om te kijken of ik iets vergelijkbaars kan vinden.
Met vriendelijke groet,
Jonathan
Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord! Deze week zit ik zelf ook in Solnhofen, misschien dat ik nog wat musea langsloop om te kijken of ik iets vergelijkbaars kan vinden.
Met vriendelijke groet,
Jonathan
De tand doet me denken aan die van Dakosaurus, een krokodilachtige waarvan vondsten bekend zijn uit het boven jura van Solnhofen. De afmetingen kloppen volgensmij ook wel zo ongeveer. Ik ben erg benieuwd en succes met de determinatie.
Groeten,
Ian
Groeten,
Ian
-
Ik ga mee met Dakosaurus. In het Jura-museum van Eichstätt hing een vergelijkbaar exemplaar die de naam Dakosaurus mee had gekregen.
Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groet,