Eifel, 3

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
jkeijzer
Has thanked: 48 times
Been thanked: 95 times
Eifel, 3

Bericht door jkeijzer » 18 aug 2018, 17:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag op goed geluk een wandeling gemaakt vanuit Pelm. Aan het begin van het pad vond ik gelijk een mooi compleet koraaltje (foto's 3 en 4). Later bleek dat het redelijk moeilijk was om stenen zonder fossielen te vinden.

Crinoidenkalk all around. Ik ben 3 uur bezig geweest met het omdraaien en bekijken van stukjes tot hele platen vol crinoiden, maar geen trilobiet te vinden. Waren die beestjes dusdanig zeldzaam dat het geen 'zekerheidje' is dat je op zo'n plek er één gaat vinden of betekend de aanwezigheid van crinoiden, koralen en brachiopoden niet direct dat er ook trilobieten zouden moeten zijn?

Ik heb een (naar ik denk) brachiopode gevonden, zie de eerste 2 foto's. Klein schelpje, ca. 2 cm lang. Iemand een idee?

Heb me op de terugweg een breuk gesjouwd aan 2 grote stukken koraal. Kon ze niet laten liggen. Ik zal deze locatie na m'n vakantie per mail melden.

Later, Jeroen

Storm
Been thanked: 5 times
Antw: Eifel, 3

Bericht door Storm » 18 aug 2018, 17:56

Hallo Jeroen,

Foto 1/2 zou ik in eerste instantie zeggen dat het een gastropode is en waarschijnlijk Platyceras gracilis ( Sandberger)
Foto 3/4 is een solitair koraal. Ik denk een Rugosa koraal. Ik kan hem zo niet plaatsen maar het is een zeer fraaie.

Groeten,
Cora

jkeijzer
Has thanked: 48 times
Been thanked: 95 times

Bericht door jkeijzer » 19 aug 2018, 09:29

Hoi Cora,

Denk dat je gelijk hebt met Platyceras. Heb even gegoogled en de overeenkomsten zijn treffend. Dank je. Dat koraaltje is idd de fraaiste tot nu toe.

Grüsschen, Jeroen

Storm
Been thanked: 5 times

Bericht door Storm » 24 aug 2018, 23:59

Hallo Jeroen,

Ik wil nog even terugkomen op mijn uitspraak dat de gastropode een Platyceras gracilis zou zijn. Ik denk toch dat het beter is om het bij Platyceras sp. te houden.
Ik baseer dat op het gegeven van jou dat hij 2 cm. is.
De gracilis is kleiner.

Groet,
Cora

Plaats reactie