Notodanus gigas?????
Notodanus gigas?????

Uit de nalatenschap van Garmt Zuidema, kreeg ik een aantal haaientanden, veelal met verouderde namen. De meeste tanden weer op de juiste naam gebracht. Hier een twijfelgeval.
M.i., gelet op de vrij grove karteling aan de voorkant, is het een Notorynchus cepedianus.
de naam Notodanus gigas vind ik op het internet niet terug.
graag jullie expertise.
groet Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Notodanus gigas?????
Dit is inderdaad een vreemde, mij ook onbekende samentrekking van namen. De genusnaam 'Notodanus' ken ik niet. De soortnaam zou kunnen suggereren dat het om Hexanchus gigas zou kunnen gaan. Deze is echter beschreven door Sismonda, niet Agassiz. Die heeft Notorynchus cepedianus beschreven.....
Ik vind de soorten binnen de Hexanchidaea ook nog steeds moeilijk. Zeker omdat juist de details ook nogal verschillen afhankelijk van de tandpositie De serraties lijken naar boven toe groter te worden. Dat is inderdaad meer typisch voor Notorynchus dan voor Hexanchus.
Maar ik ben geen expert op het gebied van haaientanden, dus misschien kan iemand anders hier meer over vertellen?
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 11-10-2018 om 17:47 NL]
Ik vind de soorten binnen de Hexanchidaea ook nog steeds moeilijk. Zeker omdat juist de details ook nogal verschillen afhankelijk van de tandpositie De serraties lijken naar boven toe groter te worden. Dat is inderdaad meer typisch voor Notorynchus dan voor Hexanchus.
Maar ik ben geen expert op het gebied van haaientanden, dus misschien kan iemand anders hier meer over vertellen?
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 11-10-2018 om 17:47 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Het is een tipfout denk ik, het moest Notidanus gigas zijn, een synoniem van Hexanchus griseus (BONNATERRE, 1788).
zie https://shark-references.com/species/vi ... us-griseus
Maar dan is ook de auteur verkeerd: Notidanus gigas Sismonda 1857,
zie http://fossilworks.org/cgi-bin/bridge.p ... _no=252952
zie https://shark-references.com/species/vi ... us-griseus
Maar dan is ook de auteur verkeerd: Notidanus gigas Sismonda 1857,
zie http://fossilworks.org/cgi-bin/bridge.p ... _no=252952
Herman
Het zou inderdaad zomaar een typefout kunnen zijn, bedankt Herman en Johan voor het zoekwerk. Blijft de vraag of het wel een Hexanchus is, daar heb ik mijn twijfel over.
Groet Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Dus, kort samengevat:
"Notodanus gigas (Agassiz)" bevat een typefout en een verkeerde auteur. Er werd bedoeld "Notidanus gigas Sismonda, 1857", wat een verouderde synonym is voor "Hexanchus gigas (Sismonda, 1857)". Tegenwoordig rekenen sommigen (niet iedereen is het er mee eens) Hexanchus gigas tot "Hexanchus griseus (Bonnaterre, 1788)". Dat is dus de soortnaam die bedoeld werd op het kaartje.
Echter, wat mij betreft is die identificatie niet correct, maar is dit inderdaad, zoals je zelf ook dacht, een Notorynchus cepedianus (Péron, 1807).......
"Notodanus gigas (Agassiz)" bevat een typefout en een verkeerde auteur. Er werd bedoeld "Notidanus gigas Sismonda, 1857", wat een verouderde synonym is voor "Hexanchus gigas (Sismonda, 1857)". Tegenwoordig rekenen sommigen (niet iedereen is het er mee eens) Hexanchus gigas tot "Hexanchus griseus (Bonnaterre, 1788)". Dat is dus de soortnaam die bedoeld werd op het kaartje.
Echter, wat mij betreft is die identificatie niet correct, maar is dit inderdaad, zoals je zelf ook dacht, een Notorynchus cepedianus (Péron, 1807).......
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Antw: Antw: Notodanus gigas?????
Twijfels zijn terechtFossildude schreef:
Dus, kort samengevat:
Is inderdaad Notorrynchus
Groeten Hans
Hans
- Chris vrancx
Dit is idd een Notorynchus cepedianus. Een duidelijk kenmerk t.o.v Hexanchus is dat Noto al minder tandverdelingen heeft(5 tot 7) en ook dat de tandjes aflopen naar de mondhoeken toe.
Bij Hex zijn het er meerdere(6-10) en blijven de tandjes, per afzonderlijke tand ook bijna even groot.
[Bewerkt door Chris vrancx op 12-10-2018 om 11:50 NL]
Bij Hex zijn het er meerdere(6-10) en blijven de tandjes, per afzonderlijke tand ook bijna even groot.
- Basjacobs1999

Bijgevoegd een foto waar het verschil tussen Hexanchus en Notorynchus goed zichtbaar is.
Beide zijn onderkaaks, gevonden in Antwerpen

Mvg Bas
It can take a while, but when you find one there always is
that big smile :D
that big smile :D
iedereen bedankt voor het meedenken,
groet Kees
groet Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix