Fossiele schelp?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Fosschelp
Fossiele schelp?

Bericht door Fosschelp » 11 okt 2018, 09:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de Kaloot heb ik dit gedeelte van een mij onbekende schelp gevonden. De vondst is 8,5cm lang en 3,2cm breed.
Wie kan mij vertellen wat dit is?

BartKorf
Been thanked: 26 times
Antw: Fossiele schelp?

Bericht door BartKorf » 11 okt 2018, 10:34

Ik kan het op de foto's niet goed zien, maar kijk eens bij Pycnodonte

Bart

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 11 okt 2018, 10:55

Kan je nog wat meer foto's plaatsen van (verschillende hoeken van) het puntje? Ik denk niet dat dit een Pycnodonte is.

Het zou wel eens kunnen dat het zelfs geen schelp is, maar een scherf van een Leids pijpenkopje. Om zeker te zijn heb ik dus nog wat foto's van het puntje nodig.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Fosschelp

Bericht door Fosschelp » 12 okt 2018, 11:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan mij voorstellen dat je aan een pijpekop denkt, maar daar is de lengte van 8,5 cm iets te groot voor. Ik ken zulke grote pijpekoppen niet terwijl ik toch ook aktief ben op het archeologische vlak. Misschien dat bigaande foto's iets meer duidelijkheid scheppen

FossilDude
Administrator
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 12 okt 2018, 11:56

Hartelijk dank voor de verduidelijkende foto's. Ik ben het met je eens dat het geen pijpenkop is.

Op basis van je tweede foto denk ik nu ook dat dit een stuk van een Pycnodonte of Neopycnodonte is. Je ziet de afwisseling van fijn-kristallijne lagen en poreuze lagen.

Groet,
Johan

Fosschelp

Bericht door Fosschelp » 12 okt 2018, 12:44

Dank voor je antwoord, hoewel er bij mij nog wel wat twijfel is. In het boek "fossiele schelpen van de Noordzeekust " zie ik diverse pycnodonte en neopycnodonte schelpen. de meesten hebben een kortere lengte dan mijn fragment van bijna 9cm. Alleen de Pycnodonte callifera zou met zijn lengte van 17,5cm overseen komen.
Ik vind het platte vlakje aan de top bijzonder. Is dat het Resiliumveld waaraan het Ligament vasthecht??

FossilDude
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Fossiele schelp?

Bericht door FossilDude » 12 okt 2018, 15:47

Fosschelp schreef:
In het boek "fossiele schelpen van de Noordzeekust " zie ik diverse pycnodonte en neopycnodonte schelpen. de meesten hebben een kortere lengte dan mijn fragment van bijna 9cm. Alleen de Pycnodonte callifera zou met zijn lengte van 17,5cm overseen komen.
Ik vind het platte vlakje aan de top bijzonder. Is dat het Resiliumveld waaraan het Ligament vasthecht??
Kijk nog maar eens goed in "De fossiele schelpen van de Nederlandse kust". Het gaat om de hoogte (de afstand vanaf de top/umbo). Die kan bij Pycnodonte navicularis (de meest-voorkomende Pycnodonte van de Kaloot) 100 mm bereiken (staat op blz. 108 ). Het lijkt mij dus ook het meest waarschijnlijk dat dit een fragment van P. navicularis is.

Dat platte vlakje is inderdaad een stukje van het ligamentveld. Daar ontbreken de poreuze tussenlagen, waardoor dat deel van de schelp het best bewaard blijft.

Groet,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 12-10-2018 om 14:48 NL]

Plaats reactie