Vermoedelijk fossiel gevonden op strand Zoutelande
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Vermoedelijk fossiel gevonden op strand Zoutelande
Dit artikel van Bram suggereert ook glaciaal transport:
http://natuurtijdschriften.nl/search?identifier=662631
Misschien doorsneed een van die rivieren een Jura laag.
Een andere optie is dumping door een verzamelaar.
Een andere optie is dumping door een verzamelaar.
Groet,
Niels
Niels
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Vermoedelijk fossiel gevonden op strand Zoutelande
Voor zover ik weet sneed de proto-Schelde niet door Jura afzettingen heen. De afstand die Jura materiaal afgelegd zou moeten hebben is veel groter.... wat mij betreft lastig voor te stellen dat er dan überhaupt dingen heel blijven.sjaak schreef:
Dit artikel van Bram suggereert ook glaciaal transport:
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Het lag aan de vloedlijn tussen de schelpen op het strand.
Het is maar een fragment meer toch met redelijke afmetingen.
Misschien na baggerwerken ofzo er terechtgekomen?
Het is maar een fragment meer toch met redelijke afmetingen.
Misschien na baggerwerken ofzo er terechtgekomen?
Hallo, het strandgebied tussen Vlissingen en West Kapelle is recentelijk opgespoten met zand uit de Noordzee.
Dus het is goed mogelijk dat het oorspronkelijk een ijstransport betreft; tenslotte worden in Norfolk en Suffolk ook Jura fossielen aangetroffen die van de Yorkshire coast afkomstig zijn en daar door het ijs zijn gedeponeerd.
groeten, Bert
Dus het is goed mogelijk dat het oorspronkelijk een ijstransport betreft; tenslotte worden in Norfolk en Suffolk ook Jura fossielen aangetroffen die van de Yorkshire coast afkomstig zijn en daar door het ijs zijn gedeponeerd.
groeten, Bert
Elbert
-
- Been thanked: 45 times
Wat ik bedoelde is, dat ook recent (in strenge winters) dit materiaal in de Noordzee terecht kan komen.
Charlie
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Hoe zie je dat dan precies voor je Charlie?
Dit soort fossielen komt soms ook van een zeewering, maar het Jura gesteente waar deze uitkomt is te zacht daarvoor denk ik.
Waarschijnlijker lijkt mij een verzamelaar die zijn zakken heeft geleegd. Maar de dropstone theorie is leuk en interessant.
Dit soort fossielen komt soms ook van een zeewering, maar het Jura gesteente waar deze uitkomt is te zacht daarvoor denk ik.
Waarschijnlijker lijkt mij een verzamelaar die zijn zakken heeft geleegd. Maar de dropstone theorie is leuk en interessant.
Groet,
Niels
Niels
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Sorry Charlie, maar dat denk ik niet. Hoe hard moet het dan niet vriezen? En hoe groot moeten de ijsbrokken dan zijn?Schouwenburg schreef:
Wat ik bedoelde is, dat ook recent (in strenge winters) dit materiaal in de Noordzee terecht kan komen.
Fossielen uit Oost-Engeland die in de Noordzee zijn terechtgekomen lijkt me nog het meest aannemelijk. Staat ook in het artikel dat door Niels is aangehaald:
"De fossielen moeten afkomstig zijn van (of nabij) de Engelse oostkust en zijn naar de Noordzeebodem getransporteerd gedurende één van de glaciale periodes van het Pleistoceen."
Ik heb via Klaas Post en Freek Rhebergen een fossiele spons uit de Noordzee verkregen. Opgevist door Urker vissers. Voor mij een Krijtspons die oorspronkelijk afkomstig is van Oost-Engeland (bijv. Flamborough Spongebeds).
Time fades away (Neil Young)
Dit begint toch wel een erg interessante discussie te worden.
Zelf vorig jaar een krijt spons gevonden op het Noordzee strand die naar ik vermoed ook vanaf de Engelse kust kwam.
Daarnaast dit jaar ook zeer veel niet pleistoceen materiaal gezien in grote verzamelingen die zijn opgebouwd uit Noordzee visserij waarin o.a. sponzen, ammonieten en wervels van sauropoden. Een Engelse afkomst leek mij waarschijnlijk. (ook gezien het vis-gebied).
Zelf vorig jaar een krijt spons gevonden op het Noordzee strand die naar ik vermoed ook vanaf de Engelse kust kwam.
Daarnaast dit jaar ook zeer veel niet pleistoceen materiaal gezien in grote verzamelingen die zijn opgebouwd uit Noordzee visserij waarin o.a. sponzen, ammonieten en wervels van sauropoden. Een Engelse afkomst leek mij waarschijnlijk. (ook gezien het vis-gebied).
Marine mammals, dolphinately awesome
Hallo, er is nu al heel wat af gedacht en geschreven over het fragment. Als ik het goed bekijk vind ik op het breukvlak aardig veel grof materiaal zitten (zand). Als het kalksteen(schelp) zou zijn zag het er niet zo uit. Het zou ook nog een potscherf(grof verschraald) kunnen zijn uit bv. de Brons-IJzertijd. Ik vind nl. de ijzerafzetting verdacht.
Groet,Ben.
Groet,Ben.
0000000000