Vermoedelijk fossiel gevonden op strand Zoutelande
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Vermoedelijk fossiel gevonden op strand Zoutelande
Ik heb even gekeken of er überhaupt Boven-Jura afzettingen met Myophorella's voorkomen aan de Engelse Oostkust. Is dus zeker het geval : http://www.3d-fossils.ac.uk/fossilType. ... eId=576273
Belangrijkste vraag is hoe het fossiel van Sofie op het strand van Zoutelande is terechtgekomen. Hebben daar zandsuppleties plaatsgevonden? En zo ja, waar is dat zand dan opgebaggerd.......?
Belangrijkste vraag is hoe het fossiel van Sofie op het strand van Zoutelande is terechtgekomen. Hebben daar zandsuppleties plaatsgevonden? En zo ja, waar is dat zand dan opgebaggerd.......?
Time fades away (Neil Young)
-
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 7 times
Ik heb ook nog een flink verrolde zeeëgel van Zoutelande, begin dit jaar gevonden. Er lag hier en daar best veel vuursteen...
[Bewerkt door Venema op 10-12-2018 om 16:07 NL]
Grts,
Jelle
Jelle
-
- Been thanked: 45 times
De discussie gaat intussen niet meer over de vondst, maar hoe het materiaal hier kan komen. Voor de Engelse kust is grof materiaal gewonnen en naar twee plaatsen in Nederland gebracht. Dit materiaal heeft o.a. een paar vuistbijlen opgeleverd. Ik heb op de oude Maasvlakte een keer een ammoniet met een deel van de orginele schaal er omheen gevonden. Deze zou uit het stroomgebied van de Humber, waar ook dat grove materiaal gewonnen werd, afkomstg zijn.
Wat betreft het ijs op de rivieren. In het verleden heeft het regelmatig hard gevroren, waardoor het water op ondiepe delen bevriest. Bij dit proces kunnen stenen of fossielen ingesloten raken in het ijs. Het opbreken gaat vrij snel zodra er weer meer water door de rivier gaat stromen. Dit ijs, dat naar de zee spoelt kan soms vrij ver naar het noorden afdrijven.
Dit verhaal is niet nieuw en is, voor zover ik weet, al eens bewezen.
Wat betreft het ijs op de rivieren. In het verleden heeft het regelmatig hard gevroren, waardoor het water op ondiepe delen bevriest. Bij dit proces kunnen stenen of fossielen ingesloten raken in het ijs. Het opbreken gaat vrij snel zodra er weer meer water door de rivier gaat stromen. Dit ijs, dat naar de zee spoelt kan soms vrij ver naar het noorden afdrijven.
Dit verhaal is niet nieuw en is, voor zover ik weet, al eens bewezen.
Charlie