Bruine beer of Grottenbeer ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Woodsman
Bruine beer of Grottenbeer ?

Bericht door Woodsman » 31 dec 2018, 20:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag mensen, alvast een prettig eindejaar en een zalig Nieuwjaar toegewenst met veel vondsten.

De eerste drie foto's zijn een teenkootje en een klauw(basis) van een beer maar welke ? Gaat het om bruine beer of grottenbeer en eventueel hoe kan men dit zien ? (oude collectie, geen herkomst of details bekend)
de laatste drie foto's is een teenkootje dat eveneens in die collectie zat. volgens mij toch verschillend van dat van de beer. Iemand enig idee van welk dier ? lijkt uit een grot te komen, mogelijks hier uit Belgie.

Alvast dank voor reacties,

Met vriendelijke groeten,

Dirk

If the knowledge of the mind can't be felt by the heart, wisdom
shall not be granted...

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Bruine beer of Grottenbeer ?

Bericht door Schouwenburg » 02 jan 2019, 07:58

De vorm van de derde teenkoot is van een grottenbeer. Het andere kootje is een tweede van een beer. Herkomst Belgische grot is zeer goed mogelijk. De derde teenkoot van een bruine beer is slanker en over het algemeen rechter. Van Torres, T. zijn er een aantal publicaties over de verschillen in de beren op internet te vinden. Ik weet niet hoe kompleet, maar zijn goed te gebruiken voor determinatie. De grote botten moet je wat voorzichtiger mee zijn, want die van de grote bruine beer (Ursus arctos priscus) lijken heel sterk op die van de grottenbeer.

Charlie

Woodsman

Bericht door Woodsman » 02 jan 2019, 15:38

Dankjewel Charlie,

ik ga dit zeker nog opzoeken.
In mijn collectie zit voornamelijk tand en kaakmateriaal van grottenbeer (zoals bij velen denk ik :) )
de andere en vooral kleinere botten worden minder geteld maar zeker even belangrijk denk ik :)

Met vriendelijke groeten,

Dirk

If the knowledge of the mind can't be felt by the heart, wisdom
shall not be granted...

knaapjvd
Senior Lid
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times

Bericht door knaapjvd » 02 jan 2019, 18:39

Woodsman schreef:
In mijn collectie zit voornamelijk tand en kaakmateriaal van grottenbeer (zoals bij velen denk ik :) )
I wish!

[Bewerkt door knaapjvd op 02-01-2019 om 18:40 NL]

Groeten,
Joost

Plaats reactie