Kaakfragment en middenhandsbeen dolfijn/walvisachtige?
Kaakfragment en middenhandsbeen dolfijn/walvisachtige?

In de wintermaanden is het een goede mogelijkheid om de verzameling wat op te ruimen, hierbij nog twee botten waarvan ik qua vorm denk aan voor bot 1 een kaak. Deze is gevonden, echt waar, in een schelpenpad. Het is helaas een fragmentje, ik hoop dat er iets over te zeggen valt, misschien in combinatie met de grootte van waar de tandwortels hoorden te zitten? Ben benieuwd of iemand er iets mee kan?
Bot 2 is naar ik denk een middenhandsbeen/voetsbeen van een walvisachtige. ik meen dit botje te herkennen uit mijn collectie Bruinvissen, daar is hij echter veel kleiner. Zit ik de goede richting op te denken?
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Kaakfragment en middenhandsbeen dolfijn/walvisachtige?
Het kaakfragmentje is van een evenhoevige ter grootte van een schaap. Van de andere botten kan ik zo niets zeggen. Ik stel voor dat je ze ieder apart opnieuw plaats en dan met foto's van alle zijden en goed haaks gefotografeerd. Dan komen er zeker antwoorden.
Charlie
Het tweede stuk doet mij denken aan de bovenkant van een ulna. Zou dan om het articulatievlak met humerus gaan. Dat het bot op die plek hol is klopt ook.
Vilmar D

Ik had niet verwacht dat het stukje kaak nog gedetermineerd kon worden, geweldig! De onderste twee fotos zijn van hetzelfde bot. Het is helaas stuk, bestaat nu uit twee fragmenten. Hierbij nog een paar foto's,lukt het determineren hier beter mee?
Heeft iemand nog een suggestie op het vierkantige/platte bot? Of nog een suggestie hoe ik erachter kan komen? Alvast dank!
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Misschien een afgebroken en verrold uiteinde van een ulna.
Dit vanwege het sikkelvormig articulatievlak dat ik lijk te zien.
Dit vanwege het sikkelvormig articulatievlak dat ik lijk te zien.
Groet,
Niels
Niels
Hallo GJD,
Zoals ik al eerder aangaf heeft het veel weg van een kop van een ulna. De eerste foto van de 2de reeks laat volgens mij bovendien zien dat het om een onvolgroeid dier gaat.
Zoals ik al eerder aangaf heeft het veel weg van een kop van een ulna. De eerste foto van de 2de reeks laat volgens mij bovendien zien dat het om een onvolgroeid dier gaat.
Vilmar D