Fossiele varen
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Fossiele varen
Dit stuk steen met fossiel vond ik bij een zandzuigerij in Friesland - Nijbeets; ik betwijfel echter of dit wel afkomstig is uit deze zandzuigerij en dat het niet een stuk afval is wat van elders is gekomen, maar wil toch wel graag zekerheid hebben.
Alvast bedankt.
John
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Antw: Fossiele varen
Geen fossiele varen, helaas, maar dendritische kristalgroei. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dendriet_(kristal)
Op zoek naar groen in het zwart.
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Ok, het is dus helemaal geen fossiel.... dat verwacht je dus niet als je zoiets ziet.
De eerste keer dat je zoiets ziet niet nee, maar vanaf nu weer wel. En het komt echt zeer vaak voor op breukvlakken en 'scheuren' in gesteenten.
mvg Stijn
mvg Stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Hallo, de dendrieten op grotere stenen komen vaak voor op stenen uit groeven in het Teutoburger woud. Zandsteen met breuk vlakken waar mineralen gaan groeien. Die van jou ziet er niet uit dat hij uit een zuigerij komt. Dit soort zandsteen word gebruikt om oevers van kanalen mee te bekleden(stortsteen)misschien met een vrachtwagen meegekomen.
Groet,Ben.
0000000000
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Duurde even voordat ik tijd had om een foto te maken, maar om alsnog wat verwarring te zaaien: Bovenstaand stuk uit het vroege Perm van Lodève toont dendritische kristalgroei óp een plantfossiel. Dit soort gecombineerde structuren zie je vaker, bijvoorbeeld ook op stukken uit omgeving Solnhofen.
Op zoek naar groen in het zwart.