hulp gevraagd haaientanden Hoevenen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
alberto shark
Has thanked: 22 times
Been thanked: 59 times
hulp gevraagd haaientanden Hoevenen

Bericht door alberto shark » 10 feb 2019, 10:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo leden,
nu we toch bezig zijn met determinatie heb ik ook een vraag.
Bijgaand foto's van 3 tanden waarvan ik vermoed dat er 2 een Alopias soort zijn, maar welke precies? Het betreft de 2 kleine tanden naast elkaar.
De andere tand is mogelijk een Araloselachus cuspidata (ook bekend als Synodontaspis cuspidata, wat is nu de juiste naam?)
Ook zoek ik nog steeds documentatie mbt Hexanchus griseus die ik mogelijk verwar met Notorhynchus cepedianus (a.k.a. N. primigenis)
Indien er iemand is die hier goed in thuis is wil ik daarvan ook wel foto's plaatsen. Hetzelfde geldt voor C. accutissima en C. vorax (of nog een andere soort die erop lijkt?)

Alvast bedankt voor uw antwoorden!

Chris vrancx
Antw: hulp gevraagd haaientanden Hoevenen

Bericht door Chris vrancx » 10 feb 2019, 13:00

Hallo

Mbt de Alopias ga ik geen uitspraak doen. Het zijn een er wel 2 denk ik maar de soort?
Voor de Vorax en auccutisima( nu Carcharias Taurus) mss wat foto’s. Taurus kan je meteen herkennen aan de duidelijke lijnen op de kroon.
Ook voor de Hex en Noto mss enkele foto’s. Liefst wel iets duidelijkere dan de vorige.

stiek
Been thanked: 12 times

Bericht door stiek » 10 feb 2019, 13:41

alberto shark schreef:
Hallo leden,
nu we toch bezig zijn met determinatie heb ik ook een vraag.
Bijgaand foto's van 3 tanden waarvan ik vermoed dat er 2 een Alopias soort zijn, maar welke precies? Het betreft de 2 kleine tanden naast elkaar.
De andere tand is mogelijk een Araloselachus cuspidata (ook bekend als Synodontaspis cuspidata, wat is nu de juiste naam?)
Ook zoek ik nog steeds documentatie mbt Hexanchus griseus die ik mogelijk verwar met Notorhynchus cepedianus (a.k.a. N. primigenis)
Indien er iemand is die hier goed in thuis is wil ik daarvan ook wel foto's plaatsen. Hetzelfde geldt voor C. accutissima en C. vorax (of nog een andere soort die erop lijkt?)

Alvast bedankt voor uw antwoorden!
Hallo Alberto,

C. vorax is Araloselachus vorax De hierboven afgebeelde tand behoort hier ook aan toe, en is geen cuspidata.

Groeten Hans

Hans

alberto shark
Has thanked: 22 times
Been thanked: 59 times

Bericht door alberto shark » 10 feb 2019, 17:56

Hallo Hans en Chris,
bedankt voor de hulp en juiste namen.
Ik zal binnenkort wat meer foto's plaatsen, hopelijk ook duidelijker dan.

Komt er nog iemand van jullie naar Harderwijk? Als ik ook ga zal ik
meer tanden meenemen en valt er mogelijk wat te ruilen daar.
Is er nog hulp bij determineren gewenst daar?

Groet,
Alberto

Plaats reactie