Fossiel mos of...?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
dromornis
Fossiel mos of...?

Bericht door dromornis » 11 feb 2019, 15:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van deze "fossiele plant". Er werd mij door de verkoper verteld dat dit fossiel mos zou zijn. Ik heb het voorgelegd aan een bevriende kenner, maar hij was deze structuur nog niet tegengekomen. Hierbij dus een oproep naar jullie community, misschien weet er iemand onder jullie wat dit kan zijn.
Het object is ongeveer 50 cm hoog en breed, 25 cm dik, weegt een kleine 20 kg. Het heeft een harde, doch korrelige structuur (vergelijkbaar met zandsteen?). Ondanks de stevigheid brokkelt het vrij snel. Het lijkt mij een plantaardige oorsprong te hebben, maar heb eigenlijk geen idee wat het is .

Alvast bedankt voor jullie tijd en kennis.

Wim.

[Bewerkt door dromornis op 11-02-2019 om 15:17 NL]

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Fossiel mos of...?

Bericht door FossilDude » 11 feb 2019, 17:04

Doet denken aan een stukje travertijn of 'kalktuf'. Dit is kalksteen die ontstaat door het neerslaan van calciumcarbonaat (kalk) uit erg kalkrijk water. Bijvoorbeeld op plekken waar bronnen aan de oppervlakte komen. De kalk bedekt alles wat er in het beekje aanwezig is, bijvoorbeeld ook alle plantenresten. De plantenresten vergaan vervolgens, maar het kalk blijft achter, met de holtes in de vorm van de plantenresten. Het is een nogal poreus kalkgesteente met een sponsachtig aanzien.

Het zou goed kunnen dat dit stuk inderdaad een kalktuf van mos of iets dergelijks is. Dit betekent overigens niet dat dit fossiele mos is. Kalktuf ontstaat waar je bij staat. Het kan dus net zo goed 5, 50 of 500 jaar oud zijn.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 11 feb 2019, 17:10

Beste Wim,

ik denk dat dit een opvulling van gangenstelsels is. Over de oorsprong van deze gangen durf ik mij niet uit te spreken. Er bestaan gravende sponzen, die vergelijkbare structuren vormen. Maar het zou ook om gangen van andere dierengroepen kunnen gaan. Ik heb laatst een "cast" van een mierennest gezien. Dat ziet er anders uit, maar het principe is vergelijkbaar met jouw stuk (dat ik trouwens zeer interessant vind).

Beste groeten,
Oliver

dromornis

Bericht door dromornis » 11 feb 2019, 17:50

Hey Johan en Oliver, allebei bedankt voor jullie zeer snelle antwoord, much appreciated ????

Ik denk ook eerder aan het kalksteen verhaal, al zou een cast van een gangenstelsel zeer spectaculair zijn.

Mss nog een vraagje mbt de travertijn theorie, ik ga ervan uit dat de kalkaanslag zich rond de plant (mos) verzamelt, de plant vergaat en de kalk is dan eigenlijk een omhulsel dat rond de plant zat, vandaar de " indruk " van stengels. Klopt dat?

FossilDude
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Fossiel mos of...?

Bericht door FossilDude » 11 feb 2019, 18:06

dromornis schreef:
Mss nog een vraagje mbt de travertijn theorie, ik ga ervan uit dat de kalkaanslag zich rond de plant (mos) verzamelt, de plant vergaat en de kalk is dan eigenlijk een omhulsel dat rond de plant zat, vandaar de " indruk " van stengels. Klopt dat?
correct!

dromornis

Bericht door dromornis » 11 feb 2019, 18:38

Bedankt.

Top forum ????

Snader

Bericht door Snader » 12 feb 2019, 15:58

Zou dit geen brok koraal kunnen zijn?

Nothing lasts... But nothing is lost.

FossilDude
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Fossiel mos of...?

Bericht door FossilDude » 12 feb 2019, 18:09

Snader schreef:
Zou dit geen brok koraal kunnen zijn?
Ik zie hier geen koralieten, geen septa, geen dissepimenten, niets. Dus voor mij is koraal uitgesloten.

Groet,
Johan

Plaats reactie