Hulp determineren strandvondsten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Floris482
Hulp determineren strandvondsten

Bericht door Floris482 » 06 mar 2019, 17:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle vondsten komen van de zandsuppletie in Domburg, waarbij zand uit de Noordzee is gebruikt. Vermoedelijk stukken uit het pleistoceen.
Allereerst het oranjekleurige stuk. Dit stuk is veel lichter dan de rest en vertoont de botstructuur van een vogel. Welk deel van de vogel het zou moeten zijn, geen idee. Ik zat te denken aan een reuzenalk.

Vervolgens hebben we de wervel van een vis. De wervel heeft de 2 gaatjea bovenin de wervel zoals we ook bij haaienwervels zien. Daarnaast zit er in beide zijkanten van de wervel een gat. Ik vermoed dat hier een uitsteeksel zat, zoals bij we wervels van een dolfijn. Misschien heb ik het mis.

Dan hebben we een klein werveltje. Het is erg klein en ik heb absoluut geen idee waar ik het moet plaatsen.

Ten slotte hebben we een rib van het een of ander. Ik zat te denken aan een steppenwisent, paard of hert. Er is vast iemand die het weet.

Ik zou het erg waarderen als iemand me kon helpen. Bij voorbaat dank.

Floris

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:
Antw: Hulp determineren strandvondsten

Bericht door sjaak » 06 mar 2019, 21:55

Het eerste lijkt recent en is onderdeel van een groter bot dat ik niet zo snel herken. Landzoogdier, geen vogel. Ondanks zijn naam was de reuzenalk ook weer niet zo groot. Die oranje kleur kan door ijzer in de bodem zijn gekomen.

Tweede is een vissenwervel, geen haai of dolfijn. Die zien er net wat anders uit.

Werveltje is interessant. Ik herken het niet. Misschien kan je wat scherpere en beter belichtte foto’s plaatsen?

Die rib kan van vele soorten dieren zijn.

Groet,

Niels

knaapjvd
Senior Lid
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times

Bericht door knaapjvd » 06 mar 2019, 22:39

Het eerste stuk lijkt een schouderblad. Een foto recht op het articulatievlak zou kunnen helpen.

Groeten,
Joost

Vilmar
Been thanked: 52 times

Bericht door Vilmar » 07 mar 2019, 09:01

Eerste bot zou ook nog een stuk wervel kunnen zijn. Mogelijk een lendewervel in deze toestand aka ellendewervel.

Het werveltje lijkt een borstwerveltje te zijn. Als ik meer tijd heb zal ik eens kijken of het bij een marterachtige in de buurt komt.

Vilmar D

Floris482

Bericht door Floris482 » 07 mar 2019, 10:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Niels,

Bedankt voor je reactie! Het zou goed kunnen dat het oranje stuk recent is. Dat de wervel van een vis is, zal wel kloppen. Enig idee wat voor vis? Moet een flinke jongen zijn geweest.

Hierbij nog enkele afbeeldingen van de wervel. Ik hoop dat je hiermee meer kan.

Alvast bedankt!
Floris

Floris482

Bericht door Floris482 » 07 mar 2019, 10:36

Hoi Vilmar,

Bedankt voor je reactie. Als je voor me zou kunnen kijken of het bij een marterachtige hoort, zou ik dat erg waarderen. Ik heb nog een paar afbeeldingen van de wervel geplaatst als reactie op het bericht van iemand anders. Misschien handig.

Alvast bedankt!
Floris

Vilmar
Been thanked: 52 times

Bericht door Vilmar » 08 mar 2019, 14:19

Hallo Floris,

Marterachtige past niet bij het kleine werveltje, bever evenmin. Misschien moet je dan nog aan haas denken, maar daar heb ik geen referenties van. Toch eens een keer een roadkill uitbenen;-)

Vilmar D

Plaats reactie