Is dit een pathologisch haaientandje of is het van een andere vis?
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Is dit een pathologisch haaientandje of is het van een andere vis?
Het stuk is sterk gerold. Hierdoor ontbreekt tenmindste de wortel en word de determinatie per se moeilijker. Het zou ook kunnen dat het hier om twee geisoleerde bijspitsen gaat en niet om de eigenlijke "hoofdtand".
Beste groeten,
Oliver
Beste groeten,
Oliver
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het een stukje van een grotere tand is. Bij de haaien met kleine tanden zijn er wel wat die daarvoor kandidaat kunnen zijn.
Ik heb nog vele honderden tanden te bekijken, vermoedelijk zit er daar wel een of meerdere bij van dezelfde soort.
Prettig weekend allemaal.
Ik heb nog vele honderden tanden te bekijken, vermoedelijk zit er daar wel een of meerdere bij van dezelfde soort.
Prettig weekend allemaal.
Herman
Antw: Antw: Is dit een pathologisch haaientandje of is het van een andere vis?
8legs schreef:
Perez: De roggetanden die ik heb zijn bijna alle sterk gerold maar nooit op deze manier. De wortels worden kleiner maar niet spitser.
gigi: Chlamydoselachus is misschien nog niet gevonden in Antwerpen maar kwam ook voor in het mioceen. Wel is het een diepzeevis dus dat maakt het meer twijfelachtig.
Ik heb de indruk dat er relatief weinig gezocht word naar kleine haaientandjes, dus er kunnen nog verrassingen te voorschijn komen.
Beste groeten
Ben er zeker van dat er al een paar duizend kilo residu uit het Antwerpse is uitgezocht; heb hier zelf nog een 200 kilo liggen.....hier op fossielnet is daar al 1 grote topic over geweest!
Minilodon
In Borsbeek heeft men bij het graven van de tunnel voor het vliegveld, 40 ton materiaal gezeefd! Dit materiaal zit bij het KBIN en het zal nog wel een hele tijd duren voor dat gedetermineerd is.
Het kan goed zijn dat er al een groot topic gewijd werd aan kleine haaientanden, ik ben nog niet zolang lid. Ik bedoelde enkel dat als je naar de soorten kijkt onder Antwerpen dat er daar maar weinig tanden bij zijn die kleiner zijn dan 1cm. Dit is geen verwijt hoor, het was gewoon een vaststelling dat wat dat betreft er misschien nog een aantal kunnen bijkomen.
Het kan goed zijn dat er al een groot topic gewijd werd aan kleine haaientanden, ik ben nog niet zolang lid. Ik bedoelde enkel dat als je naar de soorten kijkt onder Antwerpen dat er daar maar weinig tanden bij zijn die kleiner zijn dan 1cm. Dit is geen verwijt hoor, het was gewoon een vaststelling dat wat dat betreft er misschien nog een aantal kunnen bijkomen.
Herman
Voor mij is dit gewoon een verrolde, split tip Squatina.
Zeker niets in de trend van Chlamydoselachus, maar toch leuk tandje.
Mvg,
Gunther
Mvg,
Gunther
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Herman,8legs schreef:
je moet je zeker niet verontschuldigen. Ik vind het heel fijn dat jij die kleine dingetjes uitzoekt/onderzoekt en vooral, dat jij deze ter discussie stelt. Graag meer!
En omdat die kleine fossielen zeker niet zo een aandacht krijgen dan de grote, is de kans om nieuwe soorten te vinden zeker groter. En dat er dingen in zitten, die nog niet beschreven zijn is zeker.
Ik spreek uit ervaring: de ENCI-groeve in Maastricht word al meerdere honderd jaren door fossielzoekers bezocht, en ik wil niet weten hoeveel tienduizende kilo's door de zeven gegaan en onder de bino's belandt zijn. En toch worden er regelmatig nieuwe geslachten en soorten uit Maastricht beschreven – ook grotere dieren.
Blijf dus gerust nieuwgierig. Het is zo een interessante hobby en er valt nog zo veel te ontdekken...
Groeten,
Oliver
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Was ook mijn eerste gedachte. Leuke vondst. Nog niet eerder zoiets gezien.mineraal0 schreef:
Voor mij is dit gewoon een verrolde, split tip Squatina.
Mvg,
Gunther
Uit welke laag komt deze? Neem aan dat je wel meer informatie hebt dan alleen Deurne?
Groet,
Gerard
[Bewerkt door Carcharoides op 31-03-2019 om 16:09 NL]
Welke laag het precies is weet ik niet zeker, vermoedelijk zanden van Deurne. Het komt uit klein materiaal dat werd omhooggehaald bij boringen om het grondwater weg te pompen. Zal een 3 à 4 meter diep zijn denk ik. Dieper moet ge hier niet zijn om op de fossiele laag te zitten.
Herman
Ondertussen denk ik dat het mogelijk een heel klein tandje van een zeehond is. De twee uitsteeksels zijn dan de wortel en niet de kroon.
Zie bijv.: https://www.fossilguy.com/sites/calvert ... t.htm#seal
Zie bijv.: https://www.fossilguy.com/sites/calvert ... t.htm#seal
Herman
Beste Herman,
Dit object is toch echt te klein om een post-canine van een zeehond te zijn naar mijn mening.
Hidde
Dit object is toch echt te klein om een post-canine van een zeehond te zijn naar mijn mening.
Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome