hout; hulp bij determinatie gezocht
hout; hulp bij determinatie gezocht

beste allemaal, gisteren dit voorwerp op de zm gevonden, het is (hard?)hout aan een kant een onbewerkte gedeelte (bast) en aan de andere kant een vlak en kom gedeelte, het vlakke gedeelte lijkt geschuurd(?) te zijn allemaal parallel lopende lijntjes van verschillende diepte en dikte, het kom gedeelte lijkt erg glad, alsof gepolijst en bij beter bekijken zijn er hier en daar ook ondiepe parallel lopende lijntjes zichtbaar. Het bast gedeelte lijkt erg oud en verweerd, alles voelt ook erg hard aan, maar is volgens mij niet gefossiliseerd. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en uit welke periode? alvast bedankt voor jullie hulp!!! en hoe ik dit stuk het beste te conserveren, momenteel houd ik het in schoon water m te ontzilten.
grt Errie Graven
[Bewerkt door ermanno op 30-03-2019 om 10:46 NL]
Antw: hout; hulp bij determinatie gezocht

hier nog enkele foto's van de lijntjes en structuur van de bast... ik ben benieuwd wat jullie ervan denken! grt Errie Graven
[Bewerkt door ermanno op 30-03-2019 om 10:44 NL]
[Bewerkt door ermanno op 30-03-2019 om 10:46 NL]
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Herken de structuur niet direct als hout. Heb je botmateriaal reeds kunnen uitsluiten?
Groeten,
Tim
Groeten,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Dit is duidelijk een molaarrest/spuugkies mammoet!
Mooie vondst.
Groeten,
Ivan
Mooie vondst.
Groeten,
Ivan
bot is het niet, spuugkies mammoet?
daar heb ik totaal niet aan gedacht.Ik denk aan mammoet meteen aan lamellen enz en dat mis ik wel of het zouden in het kommetje aanwezige drietal structuren moeten zijn. ik dacht aan een exotisch hard hout soort:) ik vertrouw op jou determinatie Ivan, dank!. dat kommetje is dan het overgebleven kauwvlak, uitgesleten door de bovengelegen bolle kies, toch?
grt Erri
[Bewerkt door ermanno op 30-03-2019 om 18:37 NL]

grt Erri
[Bewerkt door ermanno op 30-03-2019 om 18:37 NL]
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Goed gezien. Op foto 2 herken je nog wel iets van een afgesleten kies terug.
Die kiesrestanten werden hergebruikt door de mammoet (geabsorbeerd). Vandaar pokdalige uiterlijk aan de wortelkant.
Die kiesrestanten werden hergebruikt door de mammoet (geabsorbeerd). Vandaar pokdalige uiterlijk aan de wortelkant.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: hout; hulp bij determinatie gezocht
Klopt en dat is ook een heel bruikbaar determinatie kenmerk. Alleen is bij jou exemplaar de kies afgekauwd tot voorbij de lamellen (helemaal op dus)ermanno schreef:
spuugkies mammoet?daar heb ik totaal niet aan gedacht. Ik denk aan mammoet meteen aan lamellen enz
Marine mammals, dolphinately awesome
Ha Errie,
Enkele jaren terug deed ik ook een soortgelijke vondst en ook ik dacht in eerste instantie dat het om hout ging...
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 704#205477
groet,
Dick
Enkele jaren terug deed ik ook een soortgelijke vondst en ook ik dacht in eerste instantie dat het om hout ging...

https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 704#205477
groet,
Dick
Hi Dick, ja die lijkt nog meer op hout. Dat die dieren er zo lang mee konden doen terwijl de kies zga totaal afgesleten was, erg bijzonder!!
grt Errie
grt Errie