Wat voor soort schelpen?
Wat voor soort schelpen?

Hoihoi, ik ben best wel een leek als het om schelpen gaat, dis ik vroeg me af wat voor schelpen dit zijn? Van bijna alle schelpen heb ik expres 2 foto’s gemaakt.
Ik zou dis graag willen weten wat voor soort, maar ook of het nog voorkomt, hoe oud het kan zijn/ uit welke tijd het kan komen. Of het zeldzaam of bijzonder is, maar ook of het wat waard is. Ik wil zoveel mogelijk informatie dus ik hoop dat jullie me daarbij willen/kunnen helpen.
De witte schelpen die er oud uit zien lijken mij het meest interessant maarja ik heb er geen verstand van. Help me ????
L.c.vanSandwijk
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Wat voor soort schelpen?
Volgens mij zijn dit allemaal recente schelpen.
De eerste schelp/slak is het Muiltje (Crepidula fornicata), een exoot in de Noordzee. De allerlaatste slak is een Turbo, de soortnaam durf ik mij niet aan te wagen.
groet,
Johan
De eerste schelp/slak is het Muiltje (Crepidula fornicata), een exoot in de Noordzee. De allerlaatste slak is een Turbo, de soortnaam durf ik mij niet aan te wagen.
groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Bedankt! Ik ging er inderdaad ook al vanuit dat ze vrij recent zijn, aangezien ze bijna allemaal nog een mooie kleur hebben. Ik ben wel heel benieuwd of iemand weet hoe de andere soorten heten
L.c.vanSandwijk
Ik heb de 1e (het muiltje) nog eens opgezocht, maar het lijkt er niet echt op, deze schelp is echt slak vormig, met een draai erin, het muiltje lijkt meer op een 2 klopping dier
L.c.vanSandwijk
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Wat voor soort schelpen?
En toch is het vrijwel zeker een Muiltje. Crepidula fornicata is geen tweekleppige (als dat is wat je bedoeld?), maar een gastropode. Dat verklaard ook waarom de schelp de vorm van een slak heeft.Larissat schreef:
Ik heb de 1e (het muiltje) nog eens opgezocht, maar het lijkt er niet echt op, deze schelp is echt slak vormig, met een draai erin, het muiltje lijkt meer op een 2 klopping dier
Groet
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Ik denk toch dat Johan goed zit. Aan de Noordzee-kusten is Crepidula fornicata overigens niet zo zeldzaam.
Maar wil je ons misschien nog verklappen, waar de schelpen vandaan komen? En ook een maataanduiding is voor de determinatie nodig.
Op foto 11 herken ik een stekel van een zee-egel, mogelijk tot het genus Heterocentrotus behorend.
Beste groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 04-04-2019 om 12:21 NL]
Maar wil je ons misschien nog verklappen, waar de schelpen vandaan komen? En ook een maataanduiding is voor de determinatie nodig.
Op foto 11 herken ik een stekel van een zee-egel, mogelijk tot het genus Heterocentrotus behorend.
Beste groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 04-04-2019 om 12:21 NL]
Ik heb het muiltje gevonden in Nederland, bij Scheveningen. De maat kan ik nu niet opmeten, daar kom ik nog op terug maar hij os grof geschat rond de 5/6 cm
L.c.vanSandwijk
Zodra jet mogelijk is zal ik alle schelpen opmeten, ik weet onderhand niet meer waar ik ze allemaal heb gevonden helaas
L.c.vanSandwijk
Het muiltje is in de hoogte ruim 4,5 cm en in de breedte 3 cm
De stekel van de zee egel is iets meer dan 8 cm lang
De turbo schelp is in de hoogte 3,5 cm en in de breedte 3 cm
De kapotte bruine slakkenschelp is in de lengte niet meetbaar (most een groot stuk en in de breedte bijna 3 cm
De rest komt zo in een bericht hierna
De stekel van de zee egel is iets meer dan 8 cm lang
De turbo schelp is in de hoogte 3,5 cm en in de breedte 3 cm
De kapotte bruine slakkenschelp is in de lengte niet meetbaar (most een groot stuk en in de breedte bijna 3 cm
De rest komt zo in een bericht hierna
L.c.vanSandwijk
Foto 3 en 4 is in de breedte ruim 2,5 cm en in de hoogte 2 cm
Foto 5 en 6 is 1,5 cm in de breedte en 2,5 cm in de hoogte
Foto 7 en 8 is in de breedte iets meer dan 1 cm en in de hoogte ruim 1,5 cm
Ik hoop dat anderen nog reageren want ik ben benieuwd hoe de andere soorten worden genoemd. Overigens, ik kan op de stekel nog ene vage rode kleur zien, verder is hij vooral onderaan heel glad (wel ribbelig gebouwd) en heel donker, wijst dit erop dat hij iets ouder kan zijn?
Foto 5 en 6 is 1,5 cm in de breedte en 2,5 cm in de hoogte
Foto 7 en 8 is in de breedte iets meer dan 1 cm en in de hoogte ruim 1,5 cm
Ik hoop dat anderen nog reageren want ik ben benieuwd hoe de andere soorten worden genoemd. Overigens, ik kan op de stekel nog ene vage rode kleur zien, verder is hij vooral onderaan heel glad (wel ribbelig gebouwd) en heel donker, wijst dit erop dat hij iets ouder kan zijn?
L.c.vanSandwijk