(rug)wervel uit de Noordzee
(rug)wervel uit de Noordzee

Hi allemaal,
Zelf heb ik zeer weinig verstand van de determinatie van fossielen, maar ik ben wel heel benieuwd naar wat ik hier heb. Ik hoor graag wat jullie denken, het zou natuurlijk heel goed van een paard of een koe kunnen zijn, maar ook dat herken ik niet. Hij zat in een lading zand uit de Noordzee dus een locatie van waar dit dier geleefd heeft heb ik niet. Ik hoor graag jullie bevindingen

Gr, Maurice
[Bewerkt door Me3 op 23-04-2019 om 13:11 NL]
Antw: (rug)wervel uit de Noordzee
Lijkt me gezien het forse (afgebroken) doornuitsteksel, gewricht vlakken van ribben en het nogal bolle/holle centrale gewricht een thoracale wervel. Ik heb te weinig van deze afmetingen gezien om verschillen tussen diersoorten te kunnen uitleggen.
Marine mammals, dolphinately awesome
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
mmm gezien de afmeting nu,
zou je het moeten zoeken bij een van de grote grazers .
mammoet ,neushoorn of steppen wisent.
welke wervel !? ,als de wervel rechtop zet ,zou je aan de schuine stand (het restant van de doornstekel ) kunnen opmaken of het halswervel of een lende wervel betreft,
ook de articulatie vlakken zijn een indicatie,voor de soort wervel.
Leuke vondst, zo een uit een vrachtje klapzand
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 23-04-2019 om 18:11 NL]
zou je het moeten zoeken bij een van de grote grazers .
mammoet ,neushoorn of steppen wisent.
welke wervel !? ,als de wervel rechtop zet ,zou je aan de schuine stand (het restant van de doornstekel ) kunnen opmaken of het halswervel of een lende wervel betreft,
ook de articulatie vlakken zijn een indicatie,voor de soort wervel.
Leuke vondst, zo een uit een vrachtje klapzand

Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 23-04-2019 om 18:11 NL]
Dat klinkt interessant! Alleen zou ik niet eens weten wat de boven of onderkant is. Zou het lukken om achter meer te komen met duidelijkere foto's? En zou er iets aan de wervel te zien kunnen zijn van waaruit een leeftijd aan te duiden is? Dus hoe lang het dier dood is, niet per se hoe oud ie is geworden.
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Als je de foto naar rechts kantelt staat de wervel in natuurlijke positie. ,(zoals de laatste foto) dan kijk je recht op de doornstekel.
De doornstekel is afgebroken ,het restant zit aan de bovenzijde.
Tip, kijk eens even op de site natuur informatie botten,
daar zie je ook de wervels en dan kan je zelf ook gerichter zoeken .
Qua ouderdom gaat het mogelijk 10.000 tot 50.000 jaar terug ,
Overigens zijn er vaker vondsten in het zand voor ,hetzij straatwerk en ophoging ,zijn gewoon leuke kadootjes.
En men word er vaak door geïntrigeerd, leuk !
Sucses
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 23-04-2019 om 21:13 NL]
[Bewerkt door Optimo op 23-04-2019 om 21:16 NL]
De doornstekel is afgebroken ,het restant zit aan de bovenzijde.
Tip, kijk eens even op de site natuur informatie botten,
daar zie je ook de wervels en dan kan je zelf ook gerichter zoeken .
Qua ouderdom gaat het mogelijk 10.000 tot 50.000 jaar terug ,
Overigens zijn er vaker vondsten in het zand voor ,hetzij straatwerk en ophoging ,zijn gewoon leuke kadootjes.
En men word er vaak door geïntrigeerd, leuk !
Sucses
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 23-04-2019 om 21:13 NL]
[Bewerkt door Optimo op 23-04-2019 om 21:16 NL]
-
- Been thanked: 45 times
Het is een zevende (laatste) halswervel, waarschijnlijk van een neushoorn. Bij de laatste halswervel zie de aan de voorzijde zie je geen en aan de achterzijde wel articulatievlakken met de ribben.
Charlie
Als het een neushoorn is, kan je dan ook aan deze foto's zien of het om een moderne neushoorn gaat of een uitgestorven soort? Of zien die er teveel hetzelfde uit?
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: (rug)wervel uit de Noordzee
De wolharige neushoorn (Coelodonta antiquitatis) lijkt mij waarschijnlijker.Me3 schreef:
Als het een neushoorn is, kan je dan ook aan deze foto's zien of het om een moderne neushoorn gaat of een uitgestorven soort? Of zien die er teveel hetzelfde uit?
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Dat zou heel gaaf zijn! Bedankt voor jullie hulp in ieder geval, mocht ik nog eens iets in mijn handen krijgen zal ik dat hier zeker weer met jullie delen!
Antw: Antw: (rug)wervel uit de Noordzee
Duidelijk en leerzaam.Schouwenburg schreef:
Het is een zevende (laatste) halswervel, waarschijnlijk van een neushoorn. Bij de laatste halswervel zie de aan de voorzijde zie je geen en aan de achterzijde wel articulatievlakken met de ribben.
Een bekend fenomeen van de laatste neushoorns zijn hals ribben. Worden er dan ook articulatie vlakken op de halswervels gezien?
Marine mammals, dolphinately awesome