Pristiophorus rostrale tand
Pristiophorus rostrale tand

Lengte zo'n 9 mm en gevonden in Deurne (Antw.).
Ik veronderstel dat het wel onmogelijk zal kunnen zijn deze op soort te determineren?
Herman
Antw: Pristiophorus rostrale tand

nog een foto van de andere zijde.
Met mijn apparatuur kan ik geen foto's maken van objecten van deze grootte. Daarom dat de eerste foto samengesteld is uit 2 foto's.
Herman
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Zou het eventueel lukken om een foto te maken van de kopse kant van de wortel van deze tand? Pristiophorus heeft een vrij kenmerkende 'aanhechting'.
Groet,
Johan
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Bedankt Johan voor het antwoord!
Ik heb nog 2 foto's bijgevoegd.
Herman
Herman
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi Herman,
Dat holle "voetje" is inderdaad kenmerkend voor Pristiophorus. Ik ben het dus eens met je identificatie.
Zoals je zelf al aangeeft is het vrij lastig om er een soortnaam op te plakken. Het materiaal uit de Boom klei (Rupeliaan, Oligoceen) wordt gerekend tot Pristiophorus rupeliensis. Over het algemeen worden de vondsten uit het Plioceen van België geschaard onder Pristiophorus cf. schroederi. De "vouw" aan de basis van de kroon (ook zichtbaar op jouw exemplaar) schijnt kenmerkend voor deze soort te zijn. Dit lijkt de meest waarschijnlijke kandidaat voor jouw specimen. Hoewel, ik heb ook wel eens gehoord dat er een link met P. suevicus is. Ik ben geen expert op dit gebied, dus ik kan er naast zitten.
Groet,
Johan
Dat holle "voetje" is inderdaad kenmerkend voor Pristiophorus. Ik ben het dus eens met je identificatie.
Zoals je zelf al aangeeft is het vrij lastig om er een soortnaam op te plakken. Het materiaal uit de Boom klei (Rupeliaan, Oligoceen) wordt gerekend tot Pristiophorus rupeliensis. Over het algemeen worden de vondsten uit het Plioceen van België geschaard onder Pristiophorus cf. schroederi. De "vouw" aan de basis van de kroon (ook zichtbaar op jouw exemplaar) schijnt kenmerkend voor deze soort te zijn. Dit lijkt de meest waarschijnlijke kandidaat voor jouw specimen. Hoewel, ik heb ook wel eens gehoord dat er een link met P. suevicus is. Ik ben geen expert op dit gebied, dus ik kan er naast zitten.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Kristiaan Hoedemakers (2015 Elasmobranchii in de ontsluiting aan de luchthaven te Borsbeek (prov. Antwerpen, België)) vermeld ook P. suevicus en die vindplaats is hier maar een goede km vandaan. Daarom hoeft het nog niet dezelfde te zijn, maar het maakt de kans groter.
Misschien zitten er ook nog "normale" tanden in het vele materiaal dat ik nog moet doorzoeken, dat zou een extra bevestiging zijn.
In ieder geval hartelijk dank voor al de info!
Misschien zitten er ook nog "normale" tanden in het vele materiaal dat ik nog moet doorzoeken, dat zou een extra bevestiging zijn.
In ieder geval hartelijk dank voor al de info!
Herman