Vermoedelijk een fragment van een menselijke schedel
Vermoedelijk een fragment van een menselijke schedel

Volgens mij is dit een fragment van een schedel van een mens. Ik kom op deze conclusie vanwege het zichtbare stukje fontanel en afdrukken van bloedvaten. Maar misschien heb ik het helemaal mis. De dikte is 8-9mm.
Ik heb dit fragment gevonden op het strand van Kijkduin (Zandmotor).
Mocht het menselijk zijn heeft iemand een idee waar ik het stuk kan inleveren voor onderzoek?
Groet,
René
Verba volant, fossilis manent
Antw: Vermoedelijk een fragment van een menselijke schedel
Ondanks ontbreken van een foto waarop de dikte van het bot te zien is schat ik hem dun in. Ik zou mens zeker niet uitsluiten. Even niet aanraken met blote handen en bij voorkeur de procedure in de https://www.fossiel.net/information/art ... selijke%20 resten? volgen.
Marine mammals, dolphinately awesome
Antw: Antw: Vermoedelijk een fragment van een menselijke schedel
Ik had begrepen dat ze dit niet meer doen cold case politie?Hidde schreef:
Ondanks ontbreken van een foto waarop de dikte van het bot te zien is schat ik hem dun in. Ik zou mens zeker niet uitsluiten. Even niet aanraken met blote handen en bij voorkeur de procedure in de https://www.fossiel.net/information/art ... selijke%20 resten? volgen.
Rene, volgens mij doet het cold case team ook geen onderzoek meer naar menselijke resten van de ZM. Je zou contact kunnen opnemen met Luc Amkreutz van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Zij zijn bezig met de archeologie van de Noordzee.
groet,
Dick
groet,
Dick
Zeker mens. Daarvoor hoef je alleen maar naar de typisch menselijke groeinaad (sutuur) te kijken. Dit zal Luc zeker willen bekijken.
fossielen hebben ook niet het eeuwige leven
- HED1
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 33 times
Het coldcaseteam is nog steeds actief op dit gebied.
Ik heb 2 weken geleden Dhr. van der Zwet aan de deur gehad die een sleutelbeen kwam ophalen.
Je kunt het op de site van het NFI aangeven anders heb ik een email-adres voor je.
Groeten,
Henk van Duijn
Ik heb 2 weken geleden Dhr. van der Zwet aan de deur gehad die een sleutelbeen kwam ophalen.
Je kunt het op de site van het NFI aangeven anders heb ik een email-adres voor je.
Groeten,
Henk van Duijn
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben aan het uitzoeken of ik het schedelfragment kan laten onderzoeken.
Als ik meer informatie heb over deze vondst dan zal ik het plaatsen op Fossiel.net.
Groet,
René
Als ik meer informatie heb over deze vondst dan zal ik het plaatsen op Fossiel.net.
Groet,
René
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Leuke vondst. Pariatele van wat ik op mijn telefoon zie. Stuur Marcel of Luc even een berichtje voor de database.
Groet,
Niels
Niels
menselijk materiaal Zandmotor en MV2
Het NFI doet nog steeds onderzoek hiernaar. Vondsten van ZM en MV2 worden echter regelmatig op macroscopische kenmerken gedeselecteerd omdat de ervaring leert dat deze vaak te oud dateren (logisch vanwege winlocatie, maar een jonger stuk kan nooit uitgesloten worden). Sommige stukken zijn wel interessant om archeologisch nader te onderzoeken, met name vanwege een aDNA programma dat ism. het LUMC en het Max Planck in Leipzig op dit moment plaatsheeft. Contactpersonen hiervoor:
Luc Amkreutz l.amkreutz@rmo.nl
Eveline Altena e.altena@lumc.nl
Het beste is om stukken niet/zo min mogelijk aan te raken met blote handen zodat het niet besmet raakt met ander DNA, een paar goede foto's te maken en in een schoon plastic zakje te bewaren in de koelkast. Neem vervolgens contact op met ons of NFI.
Luc Amkreutz l.amkreutz@rmo.nl
Eveline Altena e.altena@lumc.nl
Het beste is om stukken niet/zo min mogelijk aan te raken met blote handen zodat het niet besmet raakt met ander DNA, een paar goede foto's te maken en in een schoon plastic zakje te bewaren in de koelkast. Neem vervolgens contact op met ons of NFI.
Luc Amkreutz
Rijksmuseum van Oudheden
Rijksmuseum van Oudheden