Hoe Myliobatidae determineren?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
8legs
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Hoe Myliobatidae determineren?

Bericht door 8legs » 03 mei 2019, 16:57

Ik heb honderden langwerpige tanden van Myliobatidae maar krijg er kop nog staart aan hoe ik die kan determineren met de afbeeldingen die ik vond op het internet. Eenvoudig is het zeker niet, ook op het determinatiesysteem op dit forum staat er geen tot op de soort vermeld.

Kent er iemand een publicatie/website die hierbij kan helpen?

Herman

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Hoe Myliobatidae determineren?

Bericht door hubertus68 » 04 mei 2019, 08:08

Jij zult in ieder geval op zoek moeten gaan naar literatuur. Hiervan vind je – als je intensief genoeg zoekt – redelijk veel op internet. Belangrijk is, een "startpunt" te hebben. Bvb. de naam van een soort of de stratigrafische herkomst in verbinding met een bepaald land.

Sommige websites bieden een groot en openbaar toegankelijk archief van PDFs. Ga maar eens op zoek op sites zoals vliz.be, researchgate of biodiversitylibrary etc. Shark-references.com heeft tenmindste een lijst met oude boeken, die je misschien verder helpen en die je meestal op de een of andere site gratis downloaden kan.

Misschien is er ook een lid dat contacten kan opbouwen naar een wetenschapper.
En dan kun je de vondsten natuurlijk ook hier op het forum tonen.

Groeten,
Oliver

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 04 mei 2019, 08:09

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 04 mei 2019, 08:11

8legs
Contacteer:

Bericht door 8legs » 04 mei 2019, 11:23

Dank je voor je antwoord!

Ik heb een aantal van de boeken van Palaeontos, maar enkel als er haaientanden in staan, niet de roggen.

In de abstract van Palaeontos 24, Hovestadt schrijft:

"Although extant material strongly indicates that at least taxa of the genus Myliobatis and Aetobatus cannot be specifically distinguished and thus their fossil ancestors may not be valid, further investigation is needed to confirm this observation, including Aetomylaeus and Pteromylaeus."

Ik vraag me daarom af of het wel de moeite loont om het te proberen.
Verder geeft dat ook aan dat oudere werken, evenals afbeeldingen op het internet, net zo goed verkeerd als juist kunnen zijn (althans voor een aantal soorten). Hetzelfde geldt vrees ik voor de determinaties als ik foto's op dit forum plaats. Ik heb een tijd terug enkele haaientandjes gefotografeerd en hier geplaatst, zonder dat er daar een reactie op kwam. De langwerpige tanden van Myliobatidae zijn nog veel moeilijker dan haaientanden. En zoals Hovestadt schrijft is ook het niet eens zeker dat het juist is als er iemand een naam op kleeft. Misschien dat we moeten wachten tot er een volledige revisie van de Myliobatidae verschijnt die het boeltje eens stevig uitmest of ons voorlopig beperken tot "genus sp.".

Ik ga het werk van Hovestadt kopen en eens zien of ik er verder mee geraak. Hij schrijft:
"All fossil Pliocene, Miocene, Oligocene, Eocene and Paleocene Myliobatinae previously mentioned in literature are described and illustrated as far as possible in Part II, including photographs of previously un-illustrated taxa, which are compared with the variations of extant taxa used as morphotypes to group tooth plates with similar dental morphologies".
Dus zou ik er toch op een enkele een naam moeten kunnen kleven, althans dat hoop ik. Met zijn werk over de Heterodontidae was ik niet zo tevreden. Het geeft te weinig weer hoe de soorten verschillen en met zekerheid uit elkaar te houden zijn. Hij geeft wel foto's van elke soort maar de kwaliteit is niet altijd zeer goed en per soort worden er maar een beperkt aantal gegeven wat onvoldoende is in mijn ogen. Maar dat kan natuurlijk komen door mijn onervarenheid met deze diergroep. Ik moet nog veel leren :-)

Herman

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 06 mei 2019, 21:14

Die langwerpige roggentanden zijn inderdaad echt verschrikkelijk moeilijk uit elkaar te halen. Mij is het tot nu toe in ieder geval niet gelukt.

Mocht je aan de hand van het werk van Hovestadt tot meer inzichten komen, dan hoor ik het graag!

met vriendelijke groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

8legs
Contacteer:

Bericht door 8legs » 06 mei 2019, 22:42

Ik vernam van Kristiaan Hoedemakers dat dit werk:
"het belicht eerder de problemen bij determinatie dan oplossingen te bieden".
Hij denkt dat het niet veel kan helpen bij de determinatie. Vele soorten zijn nl. zeer slecht beschreven.

Herman

Plaats reactie