Wie helpt mij determineren?? Ik ben nieuw!
Wie helpt mij determineren?? Ik ben nieuw!

Hallo allemaal,
Ik heb samen met mijn dochter vaker naar mineralen gezocht op vakantie, maar nu hebben wij ons voor het eerst gewaagd aan fossielen! We zijn namelijk een weekje naar Denemarken geweest en hebben daar vier fossielen (?) gevonden. Alleen van foto 1 denken we dat het een zee-egel is, maar van foto 2,3 en 4 weten we het niet. ook niet of het wel fossielen zijn.
Foto 1,2 en 3 hebben we op het strand van MØns Klint gevonden, foto 4 is gevonden op het strand van Ølsted (Nord Sjæland)
foto 3 (net een kogel) is 3,8 cm hoog, 10,5 cm is de omvang, doorsnede ongeveer 3 cm en het gewicht is 54 gram.
Graag jullie hulp voor wat het is en datering.
Alvast bedankt!
[Bewerkt door Moniquemh op 07-05-2019 om 19:08 NL]
Antw: Wie helpt mij determineren?? Ik ben nieuw!
Zee-egel ben ik met je eens. Maar welke soort?
De foto erna lijkt een belemniet rostrum in vuursteen.
Daarna volgen foto's van een vuursteen bal. Rammelt hij als je hem schud? Dit zou een spons kunnen zijn. Je kunt eens google op Klappersteine of Plinthosella.
Het laatste stuk lijkt me een fragment van een belemniet rostrum in kalksteen.
De foto erna lijkt een belemniet rostrum in vuursteen.
Daarna volgen foto's van een vuursteen bal. Rammelt hij als je hem schud? Dit zou een spons kunnen zijn. Je kunt eens google op Klappersteine of Plinthosella.
Het laatste stuk lijkt me een fragment van een belemniet rostrum in kalksteen.
Marine mammals, dolphinately awesome
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Ik ben het eens met Hidde. Wat betreft de zee-egel op de eerste foto's denk ik dat een determinatie voor amateurs moeilijk word, omdat de bewaartoestand niet optimaal is en een deel van de egel nog in de vuursteen zit. Desalniettemin is het toch een mooie vondst. Proficiat.
Groeten,
Oliver
Groeten,
Oliver
Bedankt Hidde!
Leuk dat er nu al wat uitkomt!
Mijn "kogel" lijkt inderdaad veel op de foto's van plinthosella's op google, mijne rammelt trouwens niet!
Leuk dat er nu al wat uitkomt!
Mijn "kogel" lijkt inderdaad veel op de foto's van plinthosella's op google, mijne rammelt trouwens niet!
Dank je Oliver,
Ik vind de zee-egel zelf ook erg mooi. Er zijn zoveel details op zichtbaar!
Maar hoe moet ik nu verder om een datering te achterhalen?
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 363 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Wie helpt mij determineren?? Ik ben nieuw!
Over Mons klif kan je op deze site informatie vinden. De vuursteen is uit de kalksteen van de klif gespoeld. Ik ben er ook geweest en het is een prachtige plek. Volgens mij zit daar ook een klein museum met info over vondsten.Moniquemh schreef:
Dank je Oliver,
Groet,
Niels
Niels
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Wie helpt mij determineren?? Ik ben nieuw!
Welkom op het forum! Leuke vondsten! Het is een leuke en mooie vindplaats, langs de kliffen daar.
De zee-egel is ook een mooie vondst. Ik ben het niet helemaal met Oliver eens, ik denk dat je best een heel eind kan komen met de identificatie. Allereerst: gezien het formaat van de tubercels gaat het om een irregulaire zee-egel. In de krijt-facies zijn er niet heel veel zee-egel genera met een mond (peristome) die zo centraal ligt. Dan kom je naar alle waarschijnlijk uit op Galerites of misschien Conulus. Tot op soort-niveau is inderdaad lastig.
Verder ben ik het met de anderen eens, wat betreft determinaties: - Een stuk belemniet in vuursteen. Zo'n klein stuk is niet goed tot op soort te determineren. De meest-voorkomende soort van Mons klint is Belemnella occidentalis dus grote kans dat jouw stuk ook tot die soort behoord.
- Die 'kogel (vuursteenbol) zou inderdaad zo maar Plinthosella kunnen zijn.
- Die laatste is ook weer een belemniet.
Groet,
Johan
De fossielen van Mons Klint zijn voornamelijk van onder Maastrichtiaan (=Boven Krijt) ouderdom.Moniquemh schreef:
De zee-egel is ook een mooie vondst. Ik ben het niet helemaal met Oliver eens, ik denk dat je best een heel eind kan komen met de identificatie. Allereerst: gezien het formaat van de tubercels gaat het om een irregulaire zee-egel. In de krijt-facies zijn er niet heel veel zee-egel genera met een mond (peristome) die zo centraal ligt. Dan kom je naar alle waarschijnlijk uit op Galerites of misschien Conulus. Tot op soort-niveau is inderdaad lastig.
Verder ben ik het met de anderen eens, wat betreft determinaties: - Een stuk belemniet in vuursteen. Zo'n klein stuk is niet goed tot op soort te determineren. De meest-voorkomende soort van Mons klint is Belemnella occidentalis dus grote kans dat jouw stuk ook tot die soort behoord.
- Die 'kogel (vuursteenbol) zou inderdaad zo maar Plinthosella kunnen zijn.
- Die laatste is ook weer een belemniet.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Antw: Wie helpt mij determineren?? Ik ben nieuw!
Hoi Johan,Fossildude schreef:
In de krijt-facies zijn er niet heel veel zee-egel genera met een mond (peristome) die zo centraal ligt.
daar ben ik het weer niet met jou eens. Er zijn best wel enige genera met een centraal liggend peristoom. Men zou het gevonden stuk naar mijn mening dus toch iets gedetailleerder moeten onderzoeken.
Groeten,
Oliver

Hoi Johan en Oliver,
Het wordt steeds spannender....
Misschien dat wat extra foto's kunnen helpen??
Bedankt!
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 363 times
- Contacteer:
Word de structuur niet beter zichtbaar als je het nat maakt?
Zo ja dan zou je het met bijenwas of paraloid misschien kunnen accentueren of iets anders dat je weer ongedaan kunt maken.
Zo ja dan zou je het met bijenwas of paraloid misschien kunnen accentueren of iets anders dat je weer ongedaan kunt maken.
Groet,
Niels
Niels