Is dit een Ostracod?
Is dit een Ostracod?

De achtergrond is mm-papier. Het fossieltje komt van Deurne (Antw.).
Het gaatje aan één zijde was eerst een mooi rond boorgaatje maar door het te hard vastnemen met een pincet brak het verder open.
Ik denk dat het een Ostracod is maar ben niet zeker.
Herman
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Is dit een Ostracod?
Ik denk van niet. Maar om uitsluitsel te kunnen geven, zou je eens moeten kijken of een naad rond het stuk loopt. Ostracoda bestaan uit twee schelpen.
Beste groeten,
Oliver
Beste groeten,
Oliver
Hier nog een foto van de rand aan de top.
[Bewerkt door 8legs op 20-05-2019 om 22:35 NL]
[Bewerkt door 8legs op 20-05-2019 om 22:35 NL]
Herman
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Is dit een Ostracod?
Dit object lijkt hol, otolieten zijn dat niet. Ik denk dus niet dat het een otoliet is. Ik zie ook niet direct een gelijkenis met een ostracode. Wat het wel is weet ik niet zo goed.maurice schreef:
volgens mij heb je daar een otoliet van een vis
https://nl.wikipedia.org/wiki/Otoliet
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Bedankt voor je antwoord maar je vergist je. Ik heb veel otolieten gevonden en inderdaad die zijn niet hol.
Dit lijkt iets te zijn dat volledig leeggegeten is (boorgaatje).
Ik heb er zo maar één gevonden in 38 kg fijn materiaal.
Dit lijkt iets te zijn dat volledig leeggegeten is (boorgaatje).
Ik heb er zo maar één gevonden in 38 kg fijn materiaal.
Herman
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Dit is heel moeilijk te beoordelen, omdat geen vergelijkmateriaal beschikbaar is. Het zou ook een recent zaadje of dergelijke kunnen zijn. Ik heb vorig jaar ook een trilobiet in het Limburgs Krijt gevonden 

- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Ik denk aan een zaadje mogelijk recent, geen idee wat het anders zou moeten zijn.
De reden waarom ik twijfel aan een zaadje is het boorgaatje. Dit was oorspronkelijk veel fijner dan de opening die er nu is. Welk diertje zou zo'n harde zaadwand kunnen doorboren en het zaadje volledig kunnen leegeten? Een snuitkevertje geraakt er wel door maar kan dat een zaadje leegeten? Ik weet het niet.
Verder is de wand hard maar breekt hij af in stukjes en niet in lange stroken zoals ik zou verwachten van een zaadwand. Er komen dus geen barsten in. Vermoedelijk zal dit wel gebeuren als ik hard genoeg druk.
Verder is de wand hard maar breekt hij af in stukjes en niet in lange stroken zoals ik zou verwachten van een zaadwand. Er komen dus geen barsten in. Vermoedelijk zal dit wel gebeuren als ik hard genoeg druk.
Herman