Wat heb gevonden aan de Jurassic Coast?
Wat heb gevonden aan de Jurassic Coast?

Onlangs ben ik samen met mijn gezin naar de Jurassic Coast geweest (Zuid-Engeland, Lyme Regis). Naast wat belemnieten en ammonieten hebben we 2 interessante, maar voor ons onbekende voorwerpen gevonden. Een steen met daarin duidelijke cirkelvormige afdrukken en een mineraal die metaalachtig voelt en eruit ziet, maar niet magnetisch is. Wie kan ons helpen?
Alvast dank voor uw reactie!
Groet
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Antw: Wat heb gevonden aan de Jurassic Coast?
Het roestkleurige mineraal met de kristallen is Marcasiet met limoniet (ijzeroxide).
Het fossiel in de steen kan ik niet direct thuis brengen, het lijkt in de doorsnede op een stuk schaal van een zeeëgel of schelp. Er zijn vast andere leden hier op het forum die dit herkennen.
Groet,
Pim
Het fossiel in de steen kan ik niet direct thuis brengen, het lijkt in de doorsnede op een stuk schaal van een zeeëgel of schelp. Er zijn vast andere leden hier op het forum die dit herkennen.
Groet,
Pim
Hallo Pim,
Dank voor je reactie! Dan hebben we in ieder geval 1 raadsel opgelost.
Groet
Johan
Dank voor je reactie! Dan hebben we in ieder geval 1 raadsel opgelost.
Groet
Johan
Bij het stuk met cirkels moest ik aan trilobiet ogen denken. Echter hebben hun lensjes geen gaatje in het centrum. Mijn theorie is dat deze een stekel vast hebben gehouden en daarom denk ik dat we naar een stukje zeeegel schaal kijken. Een schaal van een kreeftachtige kan ik niet uitsluiten. Maar er is vast iemand met ervaring met de locatie die er meer van zeggen kan.
Marine mammals, dolphinately awesome
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Een trilobiet of zeeegel zie ik er ook niet in. Moeten we het niet bij de koralen gaan zoeken?
Groet,
Niels
Niels
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Beste,
het object op de eerste foto's is de afdruk van het skelet van een irregulaire zee-egel.
De steen lijkt op hoornsteen/vuursteen.
Het rechthoekige object op de volgende foto is vermoedelijk de doorsnede door de schelp van een tweekleppige. Mogelijk Inoceramus, want dit geslacht had zeer dikke schelpen die hetzelfde verticaal verlopende patroon op de doorsnede toond.
Beste groeten,
Oliver
Beste Oliver,
Dank voor je antwoord en uitleg!
Groet Johan
Dank voor je antwoord en uitleg!
Groet Johan