Haaiengebit

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Supergraver
Antw: Antw: Haaiengebit

Bericht door Supergraver » 25 sep 2006, 22:17

somniosus schreef:
Zonder een recente kaak geraak je geen stap verder als je tanden wil determineren en vooral positioneren. Er zijn echter grote collectie\'s recente kaken beschikbaar in musea en bij derden zodanig dat ik me althans niet genoodzaakt voel om ook te beginnen kaken te kopen. Het is een dubbeltje op z\'n kant eigenlijk.
Inderdaad, gelukkig hebben we ook nog elasmo.com

Gr

Martijn

Erik
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Haaiengebit

Bericht door Erik » 25 sep 2006, 23:00

Jeroen schreef:
Oprechte verontschuldiging, ik kon het mij niet voorstellen dat de met die naam haai bestond, weet nu beter....
Voor de liefhebbers...
Een site vol met curieuze wetenschappelijke namen... Je moet eens rondkijken op de verschillende pagina\'s. Je komt de mooiste namen tegen...

http://home.earthlink.net/~misaak/taxonomy.html

Ik kwam er bijvoorbeeld deze soort tegen, maar er zijn er honderden meer..

Han solo Turvey 2005 (agnostid trilobite) Officially, the genus is named after the Han Chinese (the fossil is from northern Hunan Province, China), and the species is so named because it appears to represent the last surviving member of the Diplagnostidae. Really, Turvey\'s friends dared him to name a species after a Star Wars character, as most of the characters\' names sound like scientific names. [Trans. Royal Soc. Edinburgh: Earth Sci. 95: 527-542]

Of deze:

Pericompsus bilbo Erwin (carabid) for the title character of The Hobbit. So called because \"it was short, fat, and had hairy feet.\"

Of deze:

Galaxias gollumoides (fresh-water fish) Named after Gollum because it has large eyes and was found in a swamp.

[Bewerkt door Erik op 25-09-2006 om 22:05 NL]

[Bewerkt door Erik op 25-09-2006 om 22:09 NL]

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 26 sep 2006, 08:29

pedro schreef:
Natuurlijk elke dode haai is er één te veel, maar de meeste haaien gaan tegenwoordig toch dood door de haaienvinnen industrie (of zit ik fout). Daar moeten we een stop op zien te krijgen.
In de haaienvinnen industrie gaat het vaak nog veel grover. Slechts de vinnen worden van de haai gesneden en bewaard. Derest gaat levend terug in zee om daar te verdrinken. Absoluut niet duurzaam en een supertrieste zaak.

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Isis
Contacteer:
Antw: Haaiengebit

Bericht door Isis » 26 sep 2006, 08:36

Overigens zijn het soms wel degelijk bijvangsten.

Ik heb niet zo lang geleden een Galeorhinus galeus mee naar huis genomen van de vismarkt. Het beest was bijvangst en werd als pronkstuk tussen derest van de vis opgebaard. Het was niet de bedoeling haar te verkopen en ik mocht haar dan ook gratis meenemen. Anders was ze zo de afvalcontainer in gegaan. Ik heb haar opgemeten, sexe bepaald en de kop eraf gesneden en in de vriezer gelegd. De kaak zal ik er tzt uitsnijden. Behoefte aan een (bloederige) foto?

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Patrick
Antw: Antw: Antw: Haaiengebit [ @Jeroen ]

Bericht door Patrick » 26 sep 2006, 11:12

Jeroen schreef:
Hoi Bram, sterk water (=alcohol), kan heel goed maar voor kleine insecten heb ik het nooit gebruikt, kevers met harde delen etc. gewoon droog bewaren in een buisje gaat prima. Formaline is natuurlijk een andere en betere manier om zachte dingen te bewaren maar ik heb er verder weinig ervaring mee.
J
Dit even terzijde: \"sterk water\" is formaldehyde (oftewel formol) dus geen alcohol en formaline is een oplossing van formol in water, deze wordt in verschillende concentraties gebruikt al naargelang het soort specimen dat men wil bewaren. Er wordt soms ook nog alcohol (ethylalcohol),glycerine of bepaalde zouten (vb.kopersulfaat)aan toegevoegd om kleur en hardheid te behouden.

[Bewerkt door Patrick op 26-09-2006 om 10:27 NL]

wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

Jeroen
Antw: Antw: Antw: Antw: Haaiengebit [ @Jeroen ]

Bericht door Jeroen » 26 sep 2006, 13:34

patrick schreef:
Jeroen schreef:
Hoi Bram, sterk water (=alcohol), kan heel goed maar voor kleine insecten heb ik het nooit gebruikt, kevers met harde delen etc. gewoon droog bewaren in een buisje gaat prima. Formaline is natuurlijk een andere en betere manier om zachte dingen te bewaren maar ik heb er verder weinig ervaring mee.
J
Dit even terzijde: \"sterk water\" is formaldehyde (oftewel formol) dus geen alcohol en formaline is een oplossing van formol in water, deze wordt in verschillende concentraties gebruikt al naargelang het soort specimen dat men wil bewaren. Er wordt soms ook nog alcohol (ethylalcohol),glycerine of bepaalde zouten (vb.kopersulfaat)aan toegevoegd om kleur en hardheid te behouden.

[Bewerkt door Patrick op 26-09-2006 om 10:27 NL]
Hoi Patrick, we hebben beide ten dele gelijk;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterk_water

Alleen is de naam formol erg misleidend en suggereert ten onrechte een alcohol en niet een aldehyde.

groet
j

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

fossielenjagers
Contacteer:

Bericht door fossielenjagers » 26 sep 2006, 14:45

Nog even een vraagje Jeroen, maar hoe laat jij die insecten drogen. Gewoon in het buisje, of het je daar nog een speciale manier voor?
Gr Bram

Bram
Team Fossielenjagers

Jeroen

Bericht door Jeroen » 26 sep 2006, 15:34

fossielenjagers schreef:
Nog even een vraagje Jeroen, maar hoe laat jij die insecten drogen. Gewoon in het buisje, of het je daar nog een speciale manier voor?
Gr Bram
Hoi Bram, ik had daar geen verdere speciale manier voor, wat dat betreft bouw je al snel een verzameling op door wat er in de vensterbank ligt. Let er wel op dat je ze wat apart houdt stel dat er een opgegeten wordt ineens door kleine andere beestjes...

succes, J

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Patrick
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Haaiengebit [ @Jeroen ]

Bericht door Patrick » 27 sep 2006, 01:59

Jeroen schreef:
Hoi Patrick, we hebben beide ten dele gelijk;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterk_water

Alleen is de naam formol erg misleidend en suggereert ten onrechte een alcohol en niet een aldehyde.

groet
j
Ja idd ik weet van de wikipedia uitleg over sterk water, maar dit is toch verkeerd vermeld, sterk water is uitsluitend formaldehyde. alcohol kan hoogstens \"vuurwater\" zijn :) en de benaming formol is de niet officiële (volkse) benaming voor formaldehyde!

[Bewerkt door Patrick op 27-09-2006 om 01:00 NL]

wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 27 sep 2006, 17:53

De formol die ik bij de apotheek haal is 40°of 40% om iets op Formol te zetten verdun ik die tot 1 deel formol,6-7 delen water.
Later om gewoon te bewaren doe ik zelfs 1 op 10 dat is maar4% formol.

Met alkohol is het anders dit is geen \"vuurwater\" maar een ondrinkbare alkohol die een deeltje ether bevat.Het is een ontsmettings alkohol,kost ongeveer 8euro de lieter(zuivere alkohol kost een veelvoud)
deze vloeistof moet je onverdunt gebruiken en bewaart langer de kleur

m\'n makkers met hun beestjes op vloeistof weten er nog veel meer van,zij bewaren zelfs kwallen en naaktslakken(landslakken).

Theo

Gesloten