trilobiet Guatamala
-
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 95 times
trilobiet Guatamala

Goedemiddag,
Een collega heeft deze trilobiet aangekocht in Guatamala. Naar verluid afkomstig van de atlantische kust / caribische zee.
Kan iemand hier iets over zeggen (echt/nep, soort, etc)?
Ik heb kort gezocht op internet, maar "trilobiet Guatamala" levert weinig hits op.
Groeten, Jeroen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
- hubertus68
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Antw: trilobiet Guatamala
Ga er maar van uit dat het nep is. Er zitten (voor mij) duidelijke luchtbellen op de trilobiet. Een achterblijfsel van het gieten.
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
Hoi Jeroen,
Ik heb niet meteen een goede geologische kaart van heel Guatemala kunnen vinden maar ik denk eerlijk gezegd niet dat daar gesteente dagzoomt wat oud genoeg kan zijn om zo’n trilobiet te bevatten. Deze ogenschijnlijk neppe trilobiet heeft wat mij betreft best sterke gelijkenissen met odontopleuride trilobieten (zie b.v. de vorm van het cranidium), het is dus wat mij betreft ook minstens een gedeeltelijk afgietsel of deels waarheidsgetrouwe reconstructie: Niet compleet verzonnen. Voor odontopleuriden moet je in het Devoon, Siluur of Ordovicium zitten, maar het oudste sedimentaire gesteente dat ik voor Guatemala kon vinden zojuist, is Perm. Blijft een grappig ding. Je kunt je afvragen waar ze de inspiratie vandaan halen om zoiets te maken.
Groeten, Mark
Ik heb niet meteen een goede geologische kaart van heel Guatemala kunnen vinden maar ik denk eerlijk gezegd niet dat daar gesteente dagzoomt wat oud genoeg kan zijn om zo’n trilobiet te bevatten. Deze ogenschijnlijk neppe trilobiet heeft wat mij betreft best sterke gelijkenissen met odontopleuride trilobieten (zie b.v. de vorm van het cranidium), het is dus wat mij betreft ook minstens een gedeeltelijk afgietsel of deels waarheidsgetrouwe reconstructie: Niet compleet verzonnen. Voor odontopleuriden moet je in het Devoon, Siluur of Ordovicium zitten, maar het oudste sedimentaire gesteente dat ik voor Guatemala kon vinden zojuist, is Perm. Blijft een grappig ding. Je kunt je afvragen waar ze de inspiratie vandaan halen om zoiets te maken.
Groeten, Mark
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Mij valllen die meegekopieerde scheuren op die doen vermoeden dat het een natuurgetrouw afgietsel is. Of zeg ik nu iets geks?
Groet,
Niels
Niels
- hubertus68
Hoi Jeroen,
het verwondert mij niet dat jij bij het googelen op "trilobite Guatemala" niet direct een antwoord vindt op uw vraag. Evenals Mark al aanhaalde, denk ik ook dat de oudste sedimentaire gesteenten, die dagzomen in Guatemala uit het Perm dateren. En dat is te jong materiaal om dit beestje in aan te treffen.
Volgens mij lijkt jouw specimen heel erg op een namaak, gebaseerd op een van de bekendste trilobieten (Olenoides serratus https://burgess-shale.rom.on.ca/en/foss ... m=4&&ref=i) uit de Burgess shale en dat is toch Cambrium ouderdom.
Beste groeten
Lugo
het verwondert mij niet dat jij bij het googelen op "trilobite Guatemala" niet direct een antwoord vindt op uw vraag. Evenals Mark al aanhaalde, denk ik ook dat de oudste sedimentaire gesteenten, die dagzomen in Guatemala uit het Perm dateren. En dat is te jong materiaal om dit beestje in aan te treffen.
Volgens mij lijkt jouw specimen heel erg op een namaak, gebaseerd op een van de bekendste trilobieten (Olenoides serratus https://burgess-shale.rom.on.ca/en/foss ... m=4&&ref=i) uit de Burgess shale en dat is toch Cambrium ouderdom.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites