Teveel fossielen vasthouden is dit slecht?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Teveel fossielen vasthouden is dit slecht?

Bericht door Dino15 » 14 jun 2019, 13:02

Hallo. als ik veel met mijn fossielen bezig ben, houdt ik ze ook veel vast omdat ik het leuk vindt om te voelen hoe zo een versteende onderdeel van een organisme dat meer dan 30.000 jaar geleden is gestorven aanvoelt. En om te kijken naar de details van het bot of de schelp. Het is heel erg ontspannend voor mij als ik thuiskom na een dag werken. Het is ook een beetje een autistisch trekje van mij ik kan namelijk niet mijn fossielen in de kast laten liggen. Maar is dit wel goed voor het fossiel, want mijn botten en schelpen lijken wel wat te verkleuren als ik ze teveel aanraak. Ik doe wel mijn handen wassen voor ik ze aanraak. Doen jullie je favoriete fossielen ook veel vasthouden of ben ik de enige?

Mvg.

Nick.

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Teveel fossielen vasthouden is dit slecht?

Bericht door FossilDude » 14 jun 2019, 13:23

Hoi Nick,

Ik denk dat veel mensen dat wel enigsinds herkennen hoor. Het is fijn om af en toe je meest geliefde vondsten nog eens in handen te houden.

Het klopt dat op de lange termijn dat aanraken niet supergoed is voor je fossielen. Je handen zijn bedekt met zweet, talg en hoorncellen, die gezamenlijk een vettig en wat zuur milieu creëren (de zogenaamde huidzuren). Dit kan het verkleuren van je fossielen verklaren. Er trekt dan een klein beetje van je huidvetten in de fossielen. Aangezien deze vetten ook wat zuur zijn, kan dit de boel op termijn aantasten. Nu gaat dat waarschijnlijk wel vrij langzaam hoor. Het beste is inderdaad je handen met zeep wassen voor het aanraken, dan ben je (een deel van) je huidvetten kwijt. In musea proberen ze dit te voorkomen door handschoenen te gebruiken, als er echt waardevolle stukken aangeraakt worden.

met vriendelijke groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times

Bericht door Dino15 » 14 jun 2019, 14:35

Thanks!:D

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 14 jun 2019, 17:34

Als je het maar wel bij vasthouden laat.

Groet,

Niels

Plaats reactie