Tand van een walvis?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Passchier
Tand van een walvis?

Bericht door Passchier » 25 jun 2019, 18:14

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,
Na vandaag te hebben gezocht op het strand bij Cadzand heb ik deze tand gevonden. Weet iemand misschien van welke soort de tand afkomstig is en hoe oud het ongeveer is? Alvast bedankt voor de reacties!
Passchier

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: Tand van een walvis?

Bericht door Optimo » 25 jun 2019, 18:43

Nee zeker geen walvis .
wel een mooi kiesje, ( p3 !? ) van een roofdier,
Kijk eens bij hond achtige .

Gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 25-06-2019 om 17:49 NL]

Passchier

Bericht door Passchier » 25 jun 2019, 19:18

Bedankt voor uw reactie! Ik dacht zelf aan een tand van een walvis omdat ik in het verleden tanden van een basilosaurus voorbij zag en ik deze daar op vond lijken, maar een hondachtige zou inderdaad ook kunnen. Misschien dat iemand anders nog een idee heeft? En misschien hebt u of iemand anders een idee over de ouderdom? Ik vond de kies in de schelpenranden tussen haaien- en roggentanden, maar misschien komen ze uit een andere periode?
Gr Passchier

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 25 jun 2019, 19:45

er komen ongetwijfeld ,
nog wat meer reacties Passchier .!

Leuke vondst .

Gr

Huug

Hidde
Been thanked: 100 times
Contacteer:
Antw: Antw: Tand van een walvis?

Bericht door Hidde » 25 jun 2019, 20:34

Passchier schreef:
Ik dacht zelf aan een tand van een walvis omdat ik in het verleden tanden van een basilosaurus voorbij zag en ik deze daar op vond lijken, maar een hondachtige zou inderdaad ook kunnen. Misschien dat iemand anders nog een idee heeft? En misschien hebt u of iemand anders een idee over de ouderdom? Ik vond de kies in de schelpenranden tussen haaien- en roggentanden, maar misschien komen ze uit een andere periode?
Gr Passchier
Dit is een m1 (kleine letter dus onderkaak) van inderdaad een hondachtige. Deze zal niet zo oud zijn als het meeste materiaal van die lokatie. Honden waren hier namelijk niet voor het Plio-Pleistoceen (komen van het Amerikaanse continent, dat katten komen van "ons").
Walvis is het zeker niet, maar ergens snap ik je vergelijking. Simpel uitgelegd: De archeoceten (o.a. Basilosaurus) hadden nog een gebit met differentiatie (snijtanden, hoektanden, premolaren en molaren) met o.a. gekartelde tanden. Het tegenovergestelde is echter het geval bij de huidige tandwalvissen; hebben (nagenoeg) geen gekartelde tanden en gebit waarbij tandtype nauwelijks onderscheden kunnen worden. Die laatste worden spaarzaam gevonden op verschillende locaties met Noordzee sediment (zeer fragiel gezien dun email/glazuur). Tanden van Archeoceten zijn bij mijn weten niet van de Noordzee bekend. Toch is het niet geheel onmogelijk. Klaas Post maakte in 2007 melding van wervels van deze dieren uit de Noordzee en Sander Schouten heeft hier in 2011 een mooi gedetailleerd artikel over geschreven: "De wervels van Basilosauridae: een overzicht van en een vergelijking met raadselachtige vondsten uit de Noordzee".

[Bewerkt door Hidde op 25-06-2019 om 21:35 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 26 jun 2019, 06:34

Met Hidde eens m1 hondachtige, linker onderkaak.

Charlie

Passchier

Bericht door Passchier » 30 jun 2019, 11:17

Bedankt voor de reacties en alle extra informatie! Leuk om te weten dat het van een hondachtige is.
Ik wist niet dat er in het pleistoceen hier ook hondachtigen waren. Ik heb dus weer wat bijgeleerd!
Gr Passchier

Plaats reactie