Is dit van de gevlekte zevenkieuwshaai?
-
Is dit van de gevlekte zevenkieuwshaai?

Vandaag gevonden in het Zwin, Nederland. Foto's zijn gemaakt met mobiel, tanden liggen op millimeterpapier.
Dit soort tandjes heb ik nog nooit gevonden. Wel opgezocht, maar zeker weten doe ik het niet. De breedte is maximaal 5 millimeter.
Foto van voor- en achterkant.
Bij voorbaat mijn dank!
Met vriendelijke groet, Ellen
[Bewerkt door EllenSchijve op 25-07-2019 om 18:51 NL]
Antw: Is dit van de gevlekte zevenkieuwshaai?
Hallo Ellen.
Dit is denk ik een Hexanchus tandje.
Op het Zwin vind je meestal eocene tandjes.
Of het een Eocene tand is weet niet zeker omdat
de bewaring super mooi is.
Vriendelijke groeten Aad.
Dit is denk ik een Hexanchus tandje.
Op het Zwin vind je meestal eocene tandjes.
Of het een Eocene tand is weet niet zeker omdat
de bewaring super mooi is.
Vriendelijke groeten Aad.
-
Hallo Aad, dank voor een snelle reactie.
Ik heb foto's gezien van de Notorynchus cepadianus hier bij fossielen determineren per locatie: hier Cadzand. Daar staan twee voorbeelden. In het boek "Zeeuwse strandfossielen" las ik dat deze Notorynchus vaak verward wordt met de Hexanchus griseus.
Nu heb ik beide tanden vergeleken op het internet, en ik weet nog steeds niet zeker. Wel waren er veel vragen over precies ditzelfde dilemma.
Klopt het dat de tanden van de Hexanchus groter zijn dan van de Notorynchus cepadianus?
Mijn dank voor het meedenken!
Vriendelijke groet, Ellen
Ik heb foto's gezien van de Notorynchus cepadianus hier bij fossielen determineren per locatie: hier Cadzand. Daar staan twee voorbeelden. In het boek "Zeeuwse strandfossielen" las ik dat deze Notorynchus vaak verward wordt met de Hexanchus griseus.
Nu heb ik beide tanden vergeleken op het internet, en ik weet nog steeds niet zeker. Wel waren er veel vragen over precies ditzelfde dilemma.
Klopt het dat de tanden van de Hexanchus groter zijn dan van de Notorynchus cepadianus?
Mijn dank voor het meedenken!
Hallo Ellen,
Dit zou inderdaad de eocene Hexanchus agassizii kunnen zijn.
Groeten Hans
Dit zou inderdaad de eocene Hexanchus agassizii kunnen zijn.
Groeten Hans
Hans
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi Ellen,
De fossielenlocatie "Cadzand" zoals die hier op Fossiel .net beschreven staat gaat over de hele kuststrook tussen het Zwin en Groede. Bij Nieuwvliet-Bad en Groede worden vooral Mio-Pliocene haaientanden (zoals Notorynchus cepadianus en Hexanchus griseus) gevonden. Waar Aad op doelt is dat bij het Zwin vooral Eocene soorten gevonden worden. Het zal in dat geval dan niet om Hechanchus griseus gaan maar om Hexanchus agassizi. De tanden van Hexanchus agassizi zijn niet specifiek groter dan die van Notorynchus.
Groet,
Johan
De fossielenlocatie "Cadzand" zoals die hier op Fossiel .net beschreven staat gaat over de hele kuststrook tussen het Zwin en Groede. Bij Nieuwvliet-Bad en Groede worden vooral Mio-Pliocene haaientanden (zoals Notorynchus cepadianus en Hexanchus griseus) gevonden. Waar Aad op doelt is dat bij het Zwin vooral Eocene soorten gevonden worden. Het zal in dat geval dan niet om Hechanchus griseus gaan maar om Hexanchus agassizi. De tanden van Hexanchus agassizi zijn niet specifiek groter dan die van Notorynchus.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
Hallo Aad, Hans en Johan,
Dank voor alle snelle reacties en meedenken. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Nu heb ik geen leuke loep bij mij en helemaal geen camera. Met wat betere verlichting en meer vergroten moet er wat meer te zien zijn. Dat kan even duren. Maar het blijft een leuk tandje. In mijn hele fossiele-haaientanden-zoeken-carrière nog nooit gezien. Daar wordt ik vrolijk van.
Dank voor alle snelle reacties en meedenken. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Nu heb ik geen leuke loep bij mij en helemaal geen camera. Met wat betere verlichting en meer vergroten moet er wat meer te zien zijn. Dat kan even duren. Maar het blijft een leuk tandje. In mijn hele fossiele-haaientanden-zoeken-carrière nog nooit gezien. Daar wordt ik vrolijk van.
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
een alternatief is nog Notorynchus serratissimus (een Eocene Notorynchus).
-
Notorynchus serratissimus. Mee eens. Ik kon vanochtend geheel onverwacht de foto's laten zien aan P? Blomme (Zeeuws-Vlaanderen). De N. serratissimus is de Eocene variant van de Notorynchus. Hij had deze zelf ook gevonden bij Cadzand. Wel zeldzaam.
Wat leuk dat iedereen meedenkt. Dat waardeer ik enorm.
Wat leuk dat iedereen meedenkt. Dat waardeer ik enorm.
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Leuk! Wellicht is dit ook wel een mooie tand om toe te voegen aan het Determinatiesysteem van Fossiel.net?
- Chris vrancx
Ik zou hier ook Hexanchus op kleven. Tand lijkt me redelijk afgesleten maar ik zie precies toch nog kleine serraties? Notorynchus heeft groffere.
Om daar een soort op plakken vind ik moeilijk als het van de kust komt. Dat kan daar vanalles zijn en dan blijft het giswerk.
Om daar een soort op plakken vind ik moeilijk als het van de kust komt. Dat kan daar vanalles zijn en dan blijft het giswerk.