hielbeen
-
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
hielbeen
Dit kleine hielbeen werd op 5 augustus op Schiermonnikoog gevonden op het strand. Lengte 5,5 cm. Enig idee van welk dier? Zwart en zwaar.
Thijs de Boer
Antw: hielbeen
Typische voor evenhoevige.
Gezien de afmetingen zal het om een kleine hertensoort of misschien schaap gaan.
Gezien de afmetingen zal het om een kleine hertensoort of misschien schaap gaan.
Marine mammals, dolphinately awesome
-
- Been thanked: 45 times
-
- Contacteer:
Kan het van een soort schaap/geit zijn, gezien de geringe afmeting (5,5 cm lang)? Wel gitzwart en zwaar. Welke soorten komen dan in aanmerking? Zijn er pleistocene schapen/geitensoorten?
Thijs de Boer
Ik bedoelde met schaap dat het vrij recent zou zijn.
Gitzwart is op sommige vindplaatsen typisch voor botten die niet zo oud zijn. Zwaar is natuurlijk wel een fossilisatie criterium.
In het pleistoceen kwamen (relatief zelfde) ook muskus ossen voor. Deze worden als nauwer verwant gezien met schapen en geiten dan met runderen. Alleen hebben die een vij robuust calcaneus (hielbeen), daar past jou vondst niet bij.
Je kunt hier uitgaan van de bijdrage van Charlie.
Gitzwart is op sommige vindplaatsen typisch voor botten die niet zo oud zijn. Zwaar is natuurlijk wel een fossilisatie criterium.
In het pleistoceen kwamen (relatief zelfde) ook muskus ossen voor. Deze worden als nauwer verwant gezien met schapen en geiten dan met runderen. Alleen hebben die een vij robuust calcaneus (hielbeen), daar past jou vondst niet bij.
Je kunt hier uitgaan van de bijdrage van Charlie.
Marine mammals, dolphinately awesome
-
- Been thanked: 45 times
Wat betreft het formaat hebben jullie gelijk. Ik verander het in ree. Bij Schmid moeten julli naar pijltje 2 kijken. Bij de runderachtigen is dat min of meer recht en bij de herten krom (puntje 5). Op de eerste foto is dat goed te zien.
Bovenaan, ter hoogte van de 2 zie je bij de runderachtigen een driehoekje met een heel klein puntje er naast en bij de hertachtigen is dat duidelijk meer geprononceerd.
Wat betreft determineren op kleur en gewicht heb ik altijd bezwaren. Je kan het als een leidraad gebruiken om ook naar andere dieren te kijken, maar nooit als doorslaggevend. Determinatie doe je op kenmerken en / of een definitieve datering.
[Bewerkt door Schouwenburg op 12-08-2019 om 18:12 NL]
Bovenaan, ter hoogte van de 2 zie je bij de runderachtigen een driehoekje met een heel klein puntje er naast en bij de hertachtigen is dat duidelijk meer geprononceerd.
Wat betreft determineren op kleur en gewicht heb ik altijd bezwaren. Je kan het als een leidraad gebruiken om ook naar andere dieren te kijken, maar nooit als doorslaggevend. Determinatie doe je op kenmerken en / of een definitieve datering.
[Bewerkt door Schouwenburg op 12-08-2019 om 18:12 NL]
Charlie
-
- Contacteer: