Gewoon een leuke steen die ik zag liggen op een steenstort in Frankrijk

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Gewoon een leuke steen die ik zag liggen op een steenstort in Frankrijk

Bericht door leclused » 19 aug 2019, 14:39

Afbeelding

Volgende steen zag ik liggen op een steenstort ergens in Frankrijk (Haute Saone). Jammer genoeg woog hij veel te veel om mee te nemen.
Maar ik dacht laat ik er toch maar een foto'tje van nemen.

Ik vond zo op het zicht alvast 2 verschillende soorten schelpen.

Dagobert L'Ecluse

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Gewoon een leuke steen die ik zag liggen op een steenstort in Frankrijk

Bericht door FossilDude » 20 aug 2019, 18:56

Hahaha, ja dat is wel een tof stuk. Zou een mooie tuindecoratie zijn ook.

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

leclused
Antw: Antw: Gewoon een leuke steen die ik zag liggen op een steenstort in Frankrijk

Bericht door leclused » 21 aug 2019, 13:04

Fossildude schreef:
Hahaha, ja dat is wel een tof stuk. Zou een mooie tuindecoratie zijn ook.

Misschien moet ik volgende keer toch maar eens aan de eigenaar vragen of ik de steen mag meenemen. Mits een klein beetje preparatie kan dit een inderdaad een mooi display stuk worden.

In november passeer ik er terug dus .....

Dagobert

Dagobert L'Ecluse

Caveman
Has thanked: 266 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 22 aug 2019, 10:23

Op het eerste oog lijken het Gryphea's. Als je het al meeneemt denk ik niet dat je er heel veel aan kan prepareren. Harde matrix.

To share or not to share, that's the question!

Everhardus

Bericht door Everhardus » 23 aug 2019, 01:38

Ik ken dit materiaal van omgeving Lyon, soms idd harde matrix en lastig waarschijnlijk. Dit jaar was ik in Macon, 45 min rijden boven Lyon. Precies dit materiaal maar zachter, heb er een berg Grypheas uit kunnen plukken. Een perfect exemplaar hou ik zelf, de rest mag je me voor mailen. Ik zou zeggen, oppikken dat blok, wellicht valt het mee qua hardheid.....

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 27 aug 2019, 11:33

Hoi Dagobert,

Dit soort materiaal zal wel gebruikt worden in de lokale bouw, en in dat geval zal het vermoedelijk weinig waarde meer hebben gehad als het op de steenstort lag. Ik heb ook eens een rechthoekig blok steen vol fossiele schelpen van de tante van mijn moeder uit Engeland gekregen, die zij van bouwvakkers mee mocht nemen die aldaar een huis of schuurtje aan het aanleggen waren (al was dat meer dan twintig jaar terug, en dus een hele andere tijd). Zelfs al valt er niet veel aan te preppen kan zoiets toch nog behoorlijk leuk zijn ;)

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

leclused

Bericht door leclused » 27 aug 2019, 11:51

Bedankt voor de leuke reacties. Het stuk ligt in een klein dorpje Fouvent, net op de grens Haute-Marne/ Haute Saone. Dus zo'n 70km ten noorden van Dijon en 40 km ten oosten van Langres.

En het stuk is inderdaad afkomstig uit de bouw want de andere zijde en de zijkanten zijn bewerkt. Waarschijnlijk ooit gebruikt geweest als vensterblad en na een afbraak op dit steenstort terecht gekomen.

@Everhardus bedankt voor het aanbod maar hou ze maar zelf of maak er iemand anders gelukkig mee. Fossielen verzamelen is bij mij eerder een side-effect bij mijn andere hobby (Speleologie - Exploratie) waar ik af en toe op plaatsen kom waar al eens fossielen te vinden zijn. Zoals dit steenstort in een oude steengroeve waar aan de rand van de groeve een grotingang is :-)

Dagobert L'Ecluse

Plaats reactie