Belemiet? Vondst Holzmaden

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
rodyv.egmond@gmail.com
Belemiet? Vondst Holzmaden

Bericht door rodyv.egmond@gmail.com » 01 sep 2019, 14:25

Afbeelding

Afbeelding

Wie kan mij vertellen wat dit is.
Afgelopen week gevonden in Holzmaden Duitsland
Zelf denk ik dat het een belemiet is.

[Bewerkt door rodyv.egmond@gmail.com op 02-09-2019 om 17:55 NL]

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Belemiet? Vondst Holzmaden

Bericht door FossilDude » 01 sep 2019, 23:27

Kan je een foto laten zien van de kopse kant (de brede kant van dit staafje?). Belemnieten zijn goed te herkennen aan de interne structuur.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

rodyv.egmond@gmail.com

Bericht door rodyv.egmond@gmail.com » 02 sep 2019, 18:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog wat foto's
Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft

Everhardus

Bericht door Everhardus » 04 sep 2019, 00:57

Ik heb mijn twijfels of dit een belemniet zou betreffen. Ik snap de vraag met betrekking tot een foto van de kopse kant, Die komt niet overeen met hetgeen ik al zo vaak ben tegengekomen. Hopelijk komt er voor jou wat meer input...vooralsnog zou ik denken, nee. Gr, Marcel

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 08 sep 2019, 15:28

Hoi Rody,

Ik heb zelf meerdere keren in Holzmaden gezocht (heb nog kratten vol ongeprepareerd materiaal thuis staan) en woon er ook op aanreisbare afstand vanaf... Daarmee wil ik niet zeggen dat ik gelijk expert op dit gebied ben, maar ik heb er zeker wel de nodige ervaring mee. En al zodanig lijkt me dit wel degelijk op een belemniet zoals die daar gevonden worden. Dit is voor mij af te zien aan de structuur van de "cortex"/buitenkant van de belemniet, welke typerend is voor de kwaliteit van bewaring in Ohmden. Ook de doorsnede oogt mij duidelijk als die van een belemniet, al is deze vermoedelijk wel uitgehold geraakt en nadien met sediment opgevuld. De rand "cortex" om de opvulling heen heeft echter de kleur, dikte en vorm die je van een belemniet mag verwachten.

Bovenstaande stelling dat de belemniet is uitgehold geraakt zal ongetwijfeld wel tot stellingen of vragen leiden dat dit niet mogelijk is, en helaas heb ik er zelf ook niet direct een antwoord op. Mogelijk dat de verdrukking ("crushing") die je ook duidelijk in de doorsnede ziet hier iets mee te maken heeft: wie weet is deze belemniet ooit eens doorgebeten, of is deze afkomstig uit een zogenaamde regurgitite, of uitbraaksel, van een zeereptiel of vis. Zo aten haaien in de zee van Holzmaden veel belemnieten, waarvan de harde stukken in hun mag achterbleven totdat deze werden uitgebraakt of de haai eraan bezweek - zie voor een mooi voorbeeld van dit laatste het Urweltmuseum Hauff in Holzmaden. Maar hoe dan ook ben ik vaker belemnieten in deze toestand van bewaring tegengekomen...

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Plaats reactie