Parotodus pavlovi info gezocht
- alberto shark
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 59 times
Parotodus pavlovi info gezocht
Hallo leden,
op de leuke Paleotimebeurs in Herselt afgelopen zondag heb ik een fraaie pathologische Parotodus cf. P. pavlovi haaientand uit het Paleogeen van Marokko kunnen aankopen. Formatie zou Ouled Abdoun basin in Khouribga region moeten zijn.
Op de foto's is de pathologische kroon niet echt goed zichtbaar en er ontbreekt waarschijnlijk een bijspits. Toch ben ik er erg blij mee.
Ik heb wat info over soortgelijke tanden in Kazakhstan gevonden, ook uit het Paleogeen: https://shark-references.com/species/vi ... us-pavlovi
Ook is deze soort blijkbaar in Egem gevonden, dat is dus Eoceen en ik weet niet of dat dan juist is:
https://shark-references.com/species/vi ... us-pavlovi
Indien iemand me meer over deze soort en tijdperken kan vertellen hoor ik het graag.
Groet,
Albert
op de leuke Paleotimebeurs in Herselt afgelopen zondag heb ik een fraaie pathologische Parotodus cf. P. pavlovi haaientand uit het Paleogeen van Marokko kunnen aankopen. Formatie zou Ouled Abdoun basin in Khouribga region moeten zijn.
Op de foto's is de pathologische kroon niet echt goed zichtbaar en er ontbreekt waarschijnlijk een bijspits. Toch ben ik er erg blij mee.
Ik heb wat info over soortgelijke tanden in Kazakhstan gevonden, ook uit het Paleogeen: https://shark-references.com/species/vi ... us-pavlovi
Ook is deze soort blijkbaar in Egem gevonden, dat is dus Eoceen en ik weet niet of dat dan juist is:
https://shark-references.com/species/vi ... us-pavlovi
Indien iemand me meer over deze soort en tijdperken kan vertellen hoor ik het graag.
Groet,
Albert
- alberto shark
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Re: Parotodus pavlovi info gezocht
Het voorkomen van pavlovi in Egem is voor het eerst beschreven door Arne Iserbyt en Pieter De Schutter in 2012: "Quantitative analysis of Elasmobranch assemblages from two successive Ypresian (early Eocene) facies at Marke, western Belgium". Geologica Belgica 15(3):146-153
https://www.researchgate.net/publicatio ... rn_Belgium
groet,
Johan
https://www.researchgate.net/publicatio ... rn_Belgium
groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- alberto shark
Hallo Johan,
bedankt, ik had het al gedownload via de link die ik geplaatst had. Het is wel onzeker of die soort er echt gevonden is lees ik erin.
Overigens ken ik Pieter De Schutter nog van vroeger en hij is mede-auteur van het mooie boek over Oosterzele. Ik heb heimwee naar die tijden
Even een vraagje over het plaatsen van links: vroeger stond er niet de hele URL maar alleen het woord LINK. Mogelijk is dat weer in te voeren?
Groet,
Albert
bedankt, ik had het al gedownload via de link die ik geplaatst had. Het is wel onzeker of die soort er echt gevonden is lees ik erin.
Overigens ken ik Pieter De Schutter nog van vroeger en hij is mede-auteur van het mooie boek over Oosterzele. Ik heb heimwee naar die tijden

Even een vraagje over het plaatsen van links: vroeger stond er niet de hele URL maar alleen het woord LINK. Mogelijk is dat weer in te voeren?
Groet,
Albert
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Waar lees je dat dat onzeker is?alberto shark schreef: ↑13 nov 2019, 17:49 Het is wel onzeker of die soort er echt gevonden is lees ik erin.
Overigens ken ik Pieter De Schutter nog van vroeger en hij is mede-auteur van het mooie boek over Oosterzele. Ik heb heimwee naar die tijden![]()
- alberto shark
In de lijst daarin van de opgenoemde soorten:FossilDude schreef: ↑13 nov 2019, 19:13Waar lees je dat dat onzeker is?alberto shark schreef: ↑13 nov 2019, 17:49 Het is wel onzeker of die soort er echt gevonden is lees ik erin.
Overigens ken ik Pieter De Schutter nog van vroeger en hij is mede-auteur van het mooie boek over Oosterzele. Ik heb heimwee naar die tijden![]()
• Incertae sedis 1 - 1 0.54 0.46 - Parotodus pavlovi (Menner, 1928)*
of moet ik dat anders intepreteren

- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
De Latijnse term incertae sedis wordt in de taxonomie gebruikt om aan te geven dat een taxon niet te plaatsen valt in de classificatie. In dit geval omdat het ten tijde van die publicatie niet zeker was tot welke familie Parotodus behoort. Dit zegt niks over een onzekere identificatie.alberto shark schreef: ↑13 nov 2019, 20:32In de lijst daarin van de opgenoemde soorten:FossilDude schreef: ↑13 nov 2019, 19:13Waar lees je dat dat onzeker is?alberto shark schreef: ↑13 nov 2019, 17:49 Het is wel onzeker of die soort er echt gevonden is lees ik erin.
• Incertae sedis 1 - 1 0.54 0.46 - Parotodus pavlovi (Menner, 1928)*
of moet ik dat anders intepreteren![]()
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Deze soort werd weldegelijk in Egem gevonden. Niet écht zeldzaam, heb er zelf een stuk of 4.
Andere opmerking: Ik heb even snel gekeken in Noubhani&Cappetta 1997 en in Ouled Abdoun, Khouribga regio, (het noordelijke deel dus) komen gesteenten voor met een ouderdom variërend van Ieperiaan tot Maastrichtiaan. Ieperiaan (-48 tot -56 Ma) zoals in Egem is onderdeel van het Paleogeen(-23 tot -66 Ma), dus ook stratigrafisch zie ik geen probleem.
Andere opmerking: Ik heb even snel gekeken in Noubhani&Cappetta 1997 en in Ouled Abdoun, Khouribga regio, (het noordelijke deel dus) komen gesteenten voor met een ouderdom variërend van Ieperiaan tot Maastrichtiaan. Ieperiaan (-48 tot -56 Ma) zoals in Egem is onderdeel van het Paleogeen(-23 tot -66 Ma), dus ook stratigrafisch zie ik geen probleem.
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
P. pavlovi word inderdaad in Egem en in Marokko gevonden
Heb van Egem en Marokko ieders wel 30 tanden per vindplaats.
Die van Egem zijn doorgaans kleiner dan die uit marokko.
Kan helaas geen foto's plaatsen, dit omdat ik niet weet hoe ik dat moet doen op deze vernieuwde site.
Groeten Hans
Heb van Egem en Marokko ieders wel 30 tanden per vindplaats.
Die van Egem zijn doorgaans kleiner dan die uit marokko.
Kan helaas geen foto's plaatsen, dit omdat ik niet weet hoe ik dat moet doen op deze vernieuwde site.
Groeten Hans
Hans
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Dit doe je door onder je berichtje op "bijlagen" te klikken, en daarna "bestanden toevoegen".
Groet,
Johan