Vondst Cap Blanc Nez. Koraal?
- MiekeM
- Junior Lid
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 1 time
Vondst Cap Blanc Nez. Koraal?
Hallo,ik heb een paar dagen geleden deze vondst gedaan in Cap Blanc Nez.
Het doet me wat denken aan koraal.
Hebben jullie enig idee wat dit is?
Bedankt voor de hulp!
Het doet me wat denken aan koraal.
Hebben jullie enig idee wat dit is?
Bedankt voor de hulp!
- perfectjumpz
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 58 times
Re: Vondst Cap Blanc Nez. Koraal?
Hallo Mieke,
Ik denk dat het hier gaat om een spons. Het zou als ik het zo op de foto zie om een Exanthesis labrosus gaan (https://www.paleontica.org/id_system/fo ... jstzoek=52).
Het lijkt er wel op dat deze spons van pyriet/markasiet is. Het nadeel van pyriet/markasiet is dat het na verloop van tijd gaat vervallen (een reactie met water en zuurstof). Op deze pagina staat wat informatie over de conservering van fossielen die pyriet/markasiet bevatten: https://www.paleontica.org/information/ ... onserveren.
Jelle
Ik denk dat het hier gaat om een spons. Het zou als ik het zo op de foto zie om een Exanthesis labrosus gaan (https://www.paleontica.org/id_system/fo ... jstzoek=52).
Het lijkt er wel op dat deze spons van pyriet/markasiet is. Het nadeel van pyriet/markasiet is dat het na verloop van tijd gaat vervallen (een reactie met water en zuurstof). Op deze pagina staat wat informatie over de conservering van fossielen die pyriet/markasiet bevatten: https://www.paleontica.org/information/ ... onserveren.
Jelle
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
ALS dit een spons is, is ie zeker niet tot op soortniveau te determineren – ook al lijkt de vorm er wel wat op.
Behalve de vorm van het object zien wij echter helemaal geen structuren en anatomische details van een mogelijk fossiel.
Vandaar is een determinatie imo niet mogelijk.
En misschien is het helemaal geen fossiel, maar een stuk markasiet (of iets anders – ik heb geen kennis van mineralen).
Beste groeten,
Oliver
Behalve de vorm van het object zien wij echter helemaal geen structuren en anatomische details van een mogelijk fossiel.
En misschien is het helemaal geen fossiel, maar een stuk markasiet (of iets anders – ik heb geen kennis van mineralen).
Beste groeten,
Oliver
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Je hebt gelijk Oliver, maar gezien de vindplaats én de dikte van de wanden ga ik mee met Jelle : Exanthesis labrosushubertus68 schreef: ↑03 jan 2020, 19:43 Behalve de vorm van het object zien wij echter helemaal geen structuren en anatomische details van een mogelijk fossiel.
Time fades away (Neil Young)
- MiekeM
- Junior Lid
Bedankt voor de hulp! We dachten juist enkele ammonieten in onze vitrinekast te zetten, maar aangezien ze met pyriet bedekt zijn is dat blijkbaar geen goed idee. Of het gevonden stuk pyriet of markasiet is dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben een leek, maar heb hier wel duidelijke brokken pyriet liggen (goudglans) en ook van die bollen markasiet (heel zwaar en glad) en het lijkt er eigenlijk niet op. Het ziet en voelt meer aan als een zware raspende bruine steen. (rare omschrijving maar kan het niet anders verwoorden)perfectjumpz schreef: ↑03 jan 2020, 18:41 Hallo Mieke,
Jelle
Gr Mieke
- MiekeM
- Junior Lid
hubertus68 schreef: ↑03 jan 2020, 19:43 ALS dit een spons is, is ie zeker niet tot op soortniveau te determineren – ook al lijkt de vorm er wel wat op.
Beste groeten,
Oliver
Bedankt voor uw hulp!
- MiekeM
- Junior Lid
Bedankt!
[/quote]
Je hebt gelijk Oliver, maar gezien de vindplaats én de dikte van de wanden ga ik mee met Jelle : Exanthesis labrosus
[/quote]
[/quote]
Je hebt gelijk Oliver, maar gezien de vindplaats én de dikte van de wanden ga ik mee met Jelle : Exanthesis labrosus
[/quote]
- perfectjumpz
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 58 times
Of deze ammonieten met een pyrietkorst in een vitrine kunnen staan weet ik niet. Misschien dat iemand anders daar ervaringen mee heeft. Het probleem bij pyriet is volgens mij vooral als het gaat reageren met water en zuurstof. Als deze stoffen met elkaar gaan reageren kan er melanteriet en zwavelzuur ontstaan wat het fossiel aantast en het uiteindelijk in stof zal vergaan.MiekeM schreef: ↑04 jan 2020, 09:44Bedankt voor de hulp! We dachten juist enkele ammonieten in onze vitrinekast te zetten, maar aangezien ze met pyriet bedekt zijn is dat blijkbaar geen goed idee. Of het gevonden stuk pyriet of markasiet is dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben een leek, maar heb hier wel duidelijke brokken pyriet liggen (goudglans) en ook van die bollen markasiet (heel zwaar en glad) en het lijkt er eigenlijk niet op. Het ziet en voelt meer aan als een zware raspende bruine steen. (rare omschrijving maar kan het niet anders verwoorden)perfectjumpz schreef: ↑03 jan 2020, 18:41 Hallo Mieke,
Jelle
Gr Mieke
Voor de fossielen die pyriet bevatten is het dus verstandig om deze luchtdicht en droog op te slaan. Wat ik zelf heb gedaan bij ammonieten met een pyrietkorst:
1. Preventief blootstellen aan ammoniakdampen (op een steen leggen en wat ammoniak er om heen). Deze heb ik wel in een gesloten pot gedaan. Deze ammoniakdampen zetten eventueel het vrijgekomen zwavel om tot zuurstof, waardoor het wel kan zijn dat het fossiel iets roestiger er uit komt te zien (pas wel op met de ammoniakdampen).
2. Daarna heb ik de fossielen goed laten drogen (helemaal droog).
3. Nadat de fossielen droog zijn heb ik ze behandeld met Paraloid B72 opgelost in aceton (let wel op dat aceton gevaarlijk is). Het voordeel van Paraloid B72 is dat deze laag ongedaan gemaakt kan worden door het opnieuw op te lossen in aceton). Let wel op dat het fossiel echt helemaal droog is, aangezien het vocht anders wordt in gesloten in de coating.
4. Elk fossiel in aparte doosjes (luchtdicht) bewaren zodat er geen andere fossielen besmet raken met het pyrietverval. Wat bijvoorbeeld een idee zou zijn is een silica zakjes in het doosje te doen. Deze silica zakjes absorberen water.
Voor de zwarte ammonieten die ook pyriet kunnen bevatten heb ik hier nog een stap voor gedaan en dat is het 6 weken ontzilten van de ammonieten om het zout er uit halen. Het zout trekt namelijk vocht aan. Ik heb dit zelf met water gedaan, maar weet niet of dit aan te raden is. Het fossiel wordt hierdoor al blootgesteld aan water wat eventueel een reactie kan veroorzaken. Wellicht zijn er andere metodes om het zout te ontzilten bij deze pyrietfossielen.
Verder heb ik nog niet heel veel ervaring met pyriet, dus ik weet ook niet hoe dit in de loop der tijd verder zal reageren. Het schijnt dat geen enkele behandeling 100% werkt tegen pyriet.
Jelle
- MiekeM
- Junior Lid
perfectjumpz schreef: ↑04 jan 2020, 12:40Of deze ammonieten met een pyrietkorst in een vitrine kunnen staan weet ik niet. Misschien dat iemand anders daar ervaringen mee heeft. Het probleem bij pyriet is volgens mij vooral als het gaat reageren met water en zuurstof. Als deze stoffen met elkaar gaan reageren kan er melanteriet en zwavelzuur ontstaan wat het fossiel aantast en het uiteindelijk in stof zal vergaan.MiekeM schreef: ↑04 jan 2020, 09:44Bedankt voor de hulp! We dachten juist enkele ammonieten in onze vitrinekast te zetten, maar aangezien ze met pyriet bedekt zijn is dat blijkbaar geen goed idee. Of het gevonden stuk pyriet of markasiet is dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben een leek, maar heb hier wel duidelijke brokken pyriet liggen (goudglans) en ook van die bollen markasiet (heel zwaar en glad) en het lijkt er eigenlijk niet op. Het ziet en voelt meer aan als een zware raspende bruine steen. (rare omschrijving maar kan het niet anders verwoorden)perfectjumpz schreef: ↑03 jan 2020, 18:41 Hallo Mieke,
Jelle
Gr Mieke
Voor de fossielen die pyriet bevatten is het dus verstandig om deze luchtdicht en droog op te slaan. Wat ik zelf heb gedaan bij ammonieten met een pyrietkorst:
1. Preventief blootstellen aan ammoniakdampen (op een steen leggen en wat ammoniak er om heen). Deze heb ik wel in een gesloten pot gedaan. Deze ammoniakdampen zetten eventueel het vrijgekomen zwavel om tot zuurstof, waardoor het wel kan zijn dat het fossiel iets roestiger er uit komt te zien (pas wel op met de ammoniakdampen).
2. Daarna heb ik de fossielen goed laten drogen (helemaal droog).
3. Nadat de fossielen droog zijn heb ik ze behandeld met Paraloid B72 opgelost in aceton (let wel op dat aceton gevaarlijk is). Het voordeel van Paraloid B72 is dat deze laag ongedaan gemaakt kan worden door het opnieuw op te lossen in aceton). Let wel op dat het fossiel echt helemaal droog is, aangezien het vocht anders wordt in gesloten in de coating.
4. Elk fossiel in aparte doosjes (luchtdicht) bewaren zodat er geen andere fossielen besmet raken met het pyrietverval. Wat bijvoorbeeld een idee zou zijn is een silica zakjes in het doosje te doen. Deze silica zakjes absorberen water.
Voor de zwarte ammonieten die ook pyriet kunnen bevatten heb ik hier nog een stap voor gedaan en dat is het 6 weken ontzilten van de ammonieten om het zout er uit halen. Het zout trekt namelijk vocht aan. Ik heb dit zelf met water gedaan, maar weet niet of dit aan te raden is. Het fossiel wordt hierdoor al blootgesteld aan water wat eventueel een reactie kan veroorzaken. Wellicht zijn er andere metodes om het zout te ontzilten bij deze pyrietfossielen.
Verder heb ik nog niet heel veel ervaring met pyriet, dus ik weet ook niet hoe dit in de loop der tijd verder zal reageren. Het schijnt dat geen enkele behandeling 100% werkt tegen pyriet.
Jelle
Mercikes!
We hebben nog wat werk voor de boeg dus