determinatie haaientand
-
- Senior Lid
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 18 times
determinatie haaientand
Beste,
Ik stel me graag even voor. Ik ben 50 en woon in Vlaanderen. In de herfst van vorig jaar heb ik deel genomen aan "op zoek naar fossielen". Een excursie georganiseerd door "Het Zeeuwse landschap" . In oktober 2020 gaat de excursie opnieuw door (zie ook https://www.hetzeeuwselandschap.nl/acti ... 2020-10-00). Ik had het geluk toen een haaientandje te vinden. Sindsdien ga ik speciaal naar de Zwingeul - zowel in Cadzand als in Knokke - opzoek naar haaientanden. Na een 6-tal uurtjes zoeken vind ik wel iets, dit schommelt tussen de 4 en de 15 tandjes (stukjes meegerekend dit om de moed erin te houden). Het zou voor mij leuk zijn om te weten wat ik vind. Deze haaientand vond ik in de Zwingeul (Knokke). Mogelijks een tand van Galeocerdo latidens? Kan iemand dit bevestigen of corrigeren? Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Steven.
Ik stel me graag even voor. Ik ben 50 en woon in Vlaanderen. In de herfst van vorig jaar heb ik deel genomen aan "op zoek naar fossielen". Een excursie georganiseerd door "Het Zeeuwse landschap" . In oktober 2020 gaat de excursie opnieuw door (zie ook https://www.hetzeeuwselandschap.nl/acti ... 2020-10-00). Ik had het geluk toen een haaientandje te vinden. Sindsdien ga ik speciaal naar de Zwingeul - zowel in Cadzand als in Knokke - opzoek naar haaientanden. Na een 6-tal uurtjes zoeken vind ik wel iets, dit schommelt tussen de 4 en de 15 tandjes (stukjes meegerekend dit om de moed erin te houden). Het zou voor mij leuk zijn om te weten wat ik vind. Deze haaientand vond ik in de Zwingeul (Knokke). Mogelijks een tand van Galeocerdo latidens? Kan iemand dit bevestigen of corrigeren? Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Steven.
- Dino15
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 184 times
Re: determinatie haaientand
Dit is de eocene physogaleus secundus. Deze soort wordt ook wel eens de valse tijgerhaai genoemd. Hij komt ook voor in de bbc documantaire walking with beasts als ongedetermineerde haai.
Mvg.
Nick.
Mvg.
Nick.
Trying to find a great white for years now,
still no succes.
still no succes.

Hoi Steven.
Toen ik je gisteren sprak dacht ik aan een G.latidens maar nu ik de foto's zie
ga ik ook voor P.secundus.
Groeten Aad.
Toen ik je gisteren sprak dacht ik aan een G.latidens maar nu ik de foto's zie
ga ik ook voor P.secundus.
Groeten Aad.
- Dino15
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 184 times
Aflevering 2; whale killer.
Het is in ieder geval een physogaleus in die aflevering maar of de soort ook secundus is, of een andere physogaleus soort die ook voorkomt in egypte weet ik niet. Er waren in het buitenland andere soorten fauna's als dat we hier in Zeeland vinden met ook andere soorten.
Trying to find a great white for years now,
still no succes.
still no succes.

Bedankt voor de informatie Nick.
De video staat op youtube dus ik ga hem gelijk bekijken.
Zelf heb ik ook een andere n.l Physogaleus tertius uit Egem op naam gebracht door Pieter de schutter
maar zie zelf geen verschil met P.secundus.
Groeten Aad.
De video staat op youtube dus ik ga hem gelijk bekijken.
Zelf heb ik ook een andere n.l Physogaleus tertius uit Egem op naam gebracht door Pieter de schutter
maar zie zelf geen verschil met P.secundus.
Groeten Aad.