Groeve Curfs determinatie en ouderdom

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Groeve Curfs determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 14 jun 2020, 18:16

Beste forumleden,

Ik ben nu aangekomen bij de volgende locatie in mijn verzameling.
Ik zou graag van jullie expertise gebruik maken in het identificeren en dateren van deze vondsten.
Het gaat hierbij om 7 fossielen uit de Groeve Curfs.
Ze zijn allen gevonden in 1972.

Helaas is niet bijgehouden uit welke horizont of laag deze fossielen komen.
Wellicht zijn er enkele lagen die zorgen voor een typische bewaringstoestand, waardoor een aantal van deze fossielen wellicht nog op laag in te delen vallen? Volgens Felder 2000 is er alleen de Kalksteen van Meerssen en jonger ontsloten, beginnend bij de Horizont van Caster en de kalklagen stoppen bij de Horizont van Ravenbosch.
CIMG5653.JPG
CIMG5655.JPG
CIMG5658.JPG
CIMG5656.JPG
CIMG5659.JPG
Voor zover mij is doorgegeven en ik heb kunnen identificeren gaat het om:
1: "Koraal, Kalken van Meersen?"
2, 3, 4 en 5: Baculites vertebralis
6: Baculites anceps. kleur en bewaring lijkt sterk op andere ammonieten op de fossielen zoekpagina die afkomstig zouden zijn uit laag IVf-6.
7: "Bryozo"

nummers 1, 2 en 3 hebben een wat donkerdere kleur dan nummers 4, 5, 6 en 7. Wellicht heb ik hier te maken met materiaal uit twee verschillende lagen? Aangezien nummer 6 sterk lijkt op materiaal uit laag IVf-6 denk ik dat het lichte materiaal uit IVf-6 komt, maar waar de donkere fossielen vandaan komen weet ik niet. Wellicht de Horizont van Caster? of is er nog een andere fossielrijke laag in Groeve Curfs?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Met vriendelijke groet,
Sander

Edit: nu ik er op de foto's naar kijk lijkt ook nummer 1 uit dezelfde laag te kunnen komen als 4, 5, 6, en 7.

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Re: Groeve Curfs determinatie en ouderdom

Bericht door hubertus68 » 14 jun 2020, 18:29

Hallo Sander,

nummer 1 en 7 zijn fragmenten van bryozoa-kolonies uit de orde Cyclostomata.
Niet te determineren naar mijn mening, omdat de bewaartoestand slecht is en
belangrijke details (zoals broedkamers) ontbreken.
Dergelijke soorten komen in vele members voor. Ik zou niet durven te zeggen,
uit welke laag precies. Maar Meerssen is zeker de beste kanshebber.

Beste groeten,
Oliver

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 15 jun 2020, 13:01

Hoi Sander,

Qua ontsluiting is de Kalksteen van Meerssen inderdaad het meest waarschijnlijke. Ik vind het lastig om op bewaring een verdere indeling te bepalen. De Meerssen wordt gekenmerkt door veel verschillende types bewaring, die vaak naast elkaar voorkomen in de zelfde eenheden. Gewoon statistisch is IVf6 (omdat die fossielrijk is een behoorlijk dik) de grootste kans. Verder dan dat durf ik niet te gaan.

De ammoniten lijken mij zo op het eerste gezicht allemaal B. anceps. Alleen die losse woonkamer (nummer 5) is lastig verder te determineren.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 17 jun 2020, 22:01

Beste Johan en Oliver,

Bedankt voor jullie antwoorden!
@ Oliver, Ik heb de Bryozoa's nu als Cyclostomatidae in mijn database staan, zou je wellicht ook naar een koraaltje uit Vroenhoven kunnen kijken dat in mijn Vroenhoven topic staat? Alvast bedankt!

@ Johan, Ik ben akkoord met je identificatie wat betreft nummer 5, daar maak ik Baculites sp. van.
Ik heb even met paint wat aangeklooid om te laten zien waarom ik dacht dat nummer 7 B. anceps is en de anderen B. vertebralis. Volgens mij heeft B. anceps wat meer "golvende", afgeronde sutuurlijnen, waar ik bij B. vertebralis juist een meer hoekig en blokkerige sutuurlijn zie. in het plaatje is de rode lijn ongeveer de sutuurlijn zoals hij is en de groene lijn een wat meer schematische waarbij het wat duidelijker is wat ik bedoel met golvend en hoekig.
Baculites vergelijking.png
Ik zal de ouderdom van deze stukken dan maar op Kalksteen van Meerssen houden. Ik vond de bewaringstoestand tussen mijn B. anceps en die 3057 van Ger Cremer zo erg overeenkomen dat ik verwachtte dat deze uit dezelfde laag kon komen, maar blijkbaar zijn er ook andere lagen in de Meerssen Kalksteen die zulke bewaring opleveren.

laat even weten of mijn analyse van B. anceps en vertebralis klopt, of dat ik iets over het hoofd zie.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Mvg,
Sander

FossilDude
Administrator
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 18 jun 2020, 09:11

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft je indeling van je Baculites specimens.

Groet
Johan

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 18 jun 2020, 15:02

Hallo Johan,
Bedankt voor je antwoord.
Jammer dat ik de verkoper van deze fossielen niet meer te pakken kan krijgen om te vragen hoe hoog hij ze in de groeve gevonden had.
In ieder geval was dat het wat betreft Curfs groeve in mijn verzameling, ik ga nu de volgende locatie bijeen zoeken, dus binnenkort zal er weer een nieuw klein topicje verschijnen van mij.
Met vriendelijke groet,
Sander

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 18 jun 2020, 18:18

masteroffossiles schreef: 17 jun 2020, 22:01 @ Oliver, Ik heb de Bryozoa's nu als Cyclostomatidae in mijn database staan

Beste Sander,

de gebruikelijke naam voor de orde is Cyclostomata BUSK, 1852.
De naam Cyclostomatida is ook in gebruik (zelfs in publicaties van auteurs,
die ook de naam Cyclostomata gebruiken)?!

Beste groeten,
Oliver

P.S.: van koralen heb ik geen kennis. Daarom kan ik je in de Vroenhoven topic
niet helpen.

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 18 jun 2020, 22:25

Beste Oliver,
Bedankt voor je antwoord!
Ik zal het bij Cyclostomatida houden, om verwarring met de vissoorten van de Cyclostomata te voorkomen.
Sorry dat ik aannam dat u ook wat van koralen weet,

MvGr,
Sander

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 06 feb 2021, 17:45

Beste Forumleden,

Ik heb onlangs eindelijk mijn eerste Squalicorax tanden uit Curfs groeve aan mijn verzameling kunnen toevoegen.
Ook zitten er een aantal andere soorten bij.
Nu wil ik graag mijn poging tot identificatie van de soorten aan jullie voor leggen ter goedkeuring, en zou ik ook graag willen weten uit welke lagen deze tanden kunnen komen.
CIMG5913 (2).JPG
CIMG5914 (2).JPG
CIMG5915 (2).JPG
van links naar rechts denk ik aan:
Squalicorax pristodontus, S. pristodontus, S. pristodontus, Serratolamna serrata, Lamnoid, Lamnoid, Lamnoid, Lamnoid, Enchodus/Apateodus/Cimolichthys?, Rhombodus binkhorsti, R. binkhorsti, R. binkhorsti.

dan de laag waar ze uit kunnen komen:
Degene die ze vond heeft de lagen nooit bijgehouden en de tanden zijn gevonden tijdens meerdere bezoekjes aan de groeve.
Alle tanden zijn gerold. de meeste zijn zwart/blauw in kleur. Komen deze wellicht uit de Horizont van Berg en Terblijt?
Het grote Squalicorax fragment is ook wel een beetje gerold (in tegenstelling tot de andere Squalicorax tanden zijn hier wel nog de kartels te zien), maar heeft een heel andere kleur. deze kleur bijna exact hetzelfde als de tand die ik heb uit Vroenhoven, die werd ingedeeld tot IVf-4. Zou deze dan ook uit de IVf-4 kunnen komen? Ik denk dat hij wel uit een normale laag komt en niet uit een laag direct boven een horizont. Dus iets als ergens tussen IVf-2 en IVf-6?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoord,
Gr,
Sander

FossilDude
Administrator
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 06 feb 2021, 18:24

Ik denk niet dat je hier specifieke lagen aan kan toeschrijven. Verrolde tanden komen in veel van de Meerssen unit voor.

Plaats reactie