nog e.e.a. ter determinatie

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
fons
Antw: nog e.e.a. ter determinatie

Bericht door fons » 05 okt 2006, 00:02

In ieder geval geen hoffmani want die tanden hebben aan beide zijden een snijkant. Ik meen dat het een kleinere soort mosasaurus betrof; de naam iets in de zin van liodon compresidens.

ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: nog e.e.a. ter determinatie

Bericht door ziepe » 05 okt 2006, 00:14

fons schreef:
ets in de zin van liodon compresidens.
leiodon anceps is een mosa-soort

Ziepe

The earth has music for those who listen.

Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: nog e.e.a. ter determinatie

Bericht door Plikona » 05 okt 2006, 09:04

Liodon Agassiz 1846 \"smooth tooth\"\"in reference to the smooth and polished surface of the teeth\" (Owen 1840); valid name for Leiodon Owen 1841 (preoccupied by Leiodon Swainson 1839); based on a jaw fragment with large blade-like, somewhat recurved teeth having smooth enamel (Holotype: BMNH 41639), found in Essex, England. (Bron: http://www.dinosauria.com/dml/dmlf.htm )
Een Leiodon behoort dus afgeplatte , gladde tanden te hebben. Dit exemplaar lijkt aan de hand van de foto op het eerste zicht een voortand van Plioplatecarpus te zijn. De distale snijrand kan verschoven zijn naar de labiale zijde maar nog licht aanwezig zijn. Leiodon compressidens (btw compressidens is een naam die Dollo voorbehouden had voor Carinodens) lijkt mij dan ook een optimistische visie van het NHHM , maar ik denk dat ze dat nu niet meer durven herhalen. :D Trouwens het holotype lijkt verdwenen te zijn volgens Lindgren. Mosasauroidea worden gedetermineerd op basis van hun quadrata en eventuele craniale delen en minder op tandenkronen (wat een hulp kan zijn , maar zeker geen definitieve uitspraak verrechtvaardigt)
Ziepe schreef:
leiodon anceps is een mosa-soort

Ziepe

Het grootste deel van de uit Marokko aangeboden M. anceps of Leiodon anceps tanden blijken bij nader inzicht Prognathodontanden te zijn. Leiodon anceps uit Marokko is daarom zeer obscuur en een verzamelnaam voor zowat alle wat gladdere tanden uit het verkoopbakje.

[Bewerkt door Plikona op 05-10-2006 om 08:29 NL]

[Bewerkt door Plikona op 05-10-2006 om 08:36 NL]

The Stone
Contacteer:
nog e.e.a. ter determinatie

Bericht door The Stone » 05 okt 2006, 10:45

fossielenjagers schreef:
Supergraver schreef:
Absoluut een kies van een zeehond!

Gr Martijn
Inderdaad, meende ik ook al. Alleen de foto\'s zijn een beetje verraderlijk, omdat je dat randje niet echt duidelijk ziet (kan ook slijtage zijn)
Gr Bram
Graag eerst een foto van het kauwvlak, ik heb nog twijfels mbt Zeehond.

Kan nog een pm1 van een herbivoor zijn.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gesloten