Bivalve Eifel
Bivalve Eifel
Ik heb hier een vondst uit de Eifel uit de Hillesheimer Mulde. Het is wel eens eerder besproken dat er bivalven in het Devoon voor komen. Ik heb er velen gevonden. Ik wou hier een bijzondere bivalve laten zien en vragen of iemand mijn determinatie kan bevestigen. Volgens mij gaat het hier om een deel van een Conocardium sp. ….en ja , ik kan het niet laten, met een crinoïdewortel.
. Verder valt nog te vermelden dat de totale breedte ca. 2 cm. bedraagt.
Foto is door iemand anders genomen.
Groetjes,
Cora

Foto is door iemand anders genomen.
Groetjes,
Cora
Re: Bivalve Eifel
Jammer genoeg is er blijkbaar weinig interesse voor fossielen uit het Devoon. Ik heb er nog heel veel liggen die in het determinatiesysteem zouden kunnen maar of dat echt zinvol is zou ik niet weten gezien de belangstelling.
Groet,
Cora
Groet,
Cora
- Jip en Janneke
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Beste Cora,
Niet de moed opgegeven hoor. Zelf hebben we een Vrij grote collectie fossielen uit de Eifel en die nog lang niet allemaal Benoemd zijn.
Tijd ontbreekt vaak en kennis om alles te determineren. Zo hebben we wel wel een vitrinekast met eifel vondsten in ons museum oeroud,en kisten.
Wees welkom om hier te komen. Graag Pb
Niet de moed opgegeven hoor. Zelf hebben we een Vrij grote collectie fossielen uit de Eifel en die nog lang niet allemaal Benoemd zijn.
Tijd ontbreekt vaak en kennis om alles te determineren. Zo hebben we wel wel een vitrinekast met eifel vondsten in ons museum oeroud,en kisten.
De speurneuzen
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Has thanked: 840 times
- Been thanked: 234 times
- Contacteer:
Hey Cora!
Ik heb ook nog een aantal dingen liggen van die reis in 2012. Ze zullen ook nog de revue passeren!
En interesse of niet, ik plaats ze, er is bijna altijd wel iemand die iets zegt...
Ik bewonder je vondsten alvast! En je kennis. Ik kom nog maar net piepen! Daarom kan ik niet veel zinvols van uitleg geven.
(Trouwens, je moet eens zien hoe moeilijk het onderwerp carboon is en de mijnvondsten. Het is te specifiek en plaatselijk veronderstel ik. Maar ik blijf proberen en soms komt er weinig en soms veel belangstelling.)
Lieve groet,
Felicia
Ik heb ook nog een aantal dingen liggen van die reis in 2012. Ze zullen ook nog de revue passeren!
En interesse of niet, ik plaats ze, er is bijna altijd wel iemand die iets zegt...
Ik bewonder je vondsten alvast! En je kennis. Ik kom nog maar net piepen! Daarom kan ik niet veel zinvols van uitleg geven.
(Trouwens, je moet eens zien hoe moeilijk het onderwerp carboon is en de mijnvondsten. Het is te specifiek en plaatselijk veronderstel ik. Maar ik blijf proberen en soms komt er weinig en soms veel belangstelling.)
Lieve groet,
Felicia
masterinfineartsflits
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Beste Cora,
ik denk dat deze bivalve niet te determineren is, omdat zij fragmentarisch bewaard is.
Dit zal ook de reden zijn waarom zich niemand gemeld heeft.
Ben je zeker dat het object op de rechter zijde een crinoidenwortel is? Het lijkt op een kapotte oester.
Beste groeten,
Oliver
ik denk dat deze bivalve niet te determineren is, omdat zij fragmentarisch bewaard is.
Dit zal ook de reden zijn waarom zich niemand gemeld heeft.
Ben je zeker dat het object op de rechter zijde een crinoidenwortel is? Het lijkt op een kapotte oester.
Beste groeten,
Oliver
Hallo Oliver,
Als ik de foto bekijk zie je rechts de Conocardium sp. en links de crinoïdewortel. Op de foto zie je rechts onder een ronding dat is het centrale gedeelte van de Conocardium sp. Ik heb hieronder een link geplaatst die meer duidelijkheid zal geven.
viewtopic.php?f=4&p=275234#p275234
Groet,
Cora
Als ik de foto bekijk zie je rechts de Conocardium sp. en links de crinoïdewortel. Op de foto zie je rechts onder een ronding dat is het centrale gedeelte van de Conocardium sp. Ik heb hieronder een link geplaatst die meer duidelijkheid zal geven.
viewtopic.php?f=4&p=275234#p275234
Groet,
Cora
Kijken of het nu wel lukt de juiste link te plaatsen.
https://popups.uliege.be/1374-8505/inde ... 25&lang=nl
Groet,
Cora
https://popups.uliege.be/1374-8505/inde ... 25&lang=nl
Groet,
Cora
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Has thanked: 840 times
- Been thanked: 234 times
- Contacteer:
Dat is een stevig stukje lectuur! Ga ik zeker eens doornemen!
Felicia
Felicia
masterinfineartsflits
Hallo Felicia,
Het is, vind ik, een beetje een vergeten groep de bivalven uit het Devoon. En juist deze de conocardiida vind ik zelf heel bijzonder.
Groetjes,
Cora.
Het is, vind ik, een beetje een vergeten groep de bivalven uit het Devoon. En juist deze de conocardiida vind ik zelf heel bijzonder.
Groetjes,
Cora.
lJip en Janneke schreef: ↑17 aug 2020, 20:41 Beste Cora,
Ik heb een pb gestuurd
Cora