Gedrongen bot uit Bekken van Parijs

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
nifrec
Senior Lid
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Gedrongen bot uit Bekken van Parijs

Bericht door nifrec » 29 aug 2020, 19:22

Een kort maar vrij zwaar en dik bot dat ik niet kan plaatsen.
Opgegraven uit een berm die voor een boerenweggetje was afgegraven (vlakby Acy-en-Multien, ter noord-oosten van Parijs), maar het zou afkomstig kunnen zijn van recent materiaal dat van bovenop de berm naar beneden gevallen/gespoeld is. Ik weet niet of het recent is of van Eocene/Paleocene afkomst, zoals zee fossielen in dat gebied.
Ik hoop dat determinatie uitwijst of het recent of fossiel is (als het een zeedier is, is het waarschijnlijk fossiel, en een landier waarschijnlijk recent, lijkt mij).
Ik had op dezelfde plaats botten van (vermoedelijk) een recente haas gevonden, maar deze zijn lichter (zowel van kleur als gewicht), en dit bot lijkt mij zowiezo niet van een haas.
Heeft iemand enig idee van wat voor dier het zou kunnen zijn? (Ik heb alle dieren van ongeveer deze maat die daar voor zouden kunnen komen opgezocht, maar geen een had vergelijkbare botten. Mogelijk zijn er dieren waar ik niet aan gedacht heb?)
Bijlagen
Op de foto is het bot nog wat nat van een bad houtlijm-water.<br />Omstandigheden lieten helaas niet toe te wachten totdat het droog is.
Op de foto is het bot nog wat nat van een bad houtlijm-water.
Omstandigheden lieten helaas niet toe te wachten totdat het droog is.
NIF_0008.JPG
NIF_0012.JPG
NIF_0014.JPG
NIF_0016.JPG
NIF_0018.JPG
NIF_0020.JPG
NIF_0022.JPG
Botten gevonden in dezelfde berm, maar uit de recente bovenlaag. Nog nat van een bad houtlijm-water.
Botten gevonden in dezelfde berm, maar uit de recente bovenlaag. Nog nat van een bad houtlijm-water.

Cedric
Been thanked: 40 times
Re: Gedrongen bot uit Bekken van Parijs

Bericht door Cedric » 29 aug 2020, 19:41

De eerste is een middenvoetshandbeen,
Ik denk varken of zwijn.
De laatste foto is het onderste,
Een voortand van een zwijn of varken.
Daarnaast een kaakje haas.
Daar boven een stukje wervel.
En naast de tand een stuk dijbeen.
Groetjes Cèdric.

nifrec
Senior Lid
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times

Bericht door nifrec » 29 aug 2020, 20:01

Ah bedankt, mysterie opgelost!
Ik was zelf vooral aan boven- en onderbenen aan het denken, nooit beseft dat varkens zulke lange voeten hebben.

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 30 aug 2020, 07:07

Het is zelfs nog een jong varken, de onderste epifyse ontbreekt. Verder nog een kaakje van een haas / konijn en het onderste deel van het dijbeen van een vogel.

Charlie

Plaats reactie