Versteende Oester Slufterstrand MV
-
Versteende Oester Slufterstrand MV
Hallo,
Vanmorgen heb ik dit stuk van 6 cm van het MV strand opgeraapt. Het stuk is zo zwaar als een steen van dat formaat.
Het lijkt me een versteende Oester. Is nog aan te geven welke soort en hoe oud dit stuk is?
groet,
Vanmorgen heb ik dit stuk van 6 cm van het MV strand opgeraapt. Het stuk is zo zwaar als een steen van dat formaat.
Het lijkt me een versteende Oester. Is nog aan te geven welke soort en hoe oud dit stuk is?
groet,
GH
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Re: Versteende Oester Slufterstrand MV
Dit lijkt idd zeer op een oester. Ik meen mij te herinneren dat er in het verleden wel eens Gryphaea's zijn gevonden daar. Men heeft de oorsprong nooit achterhaald, dacht ik? Misschien is dit een afgesleten exemplaar?
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
Ik heb in de afgelopen tijd 2 Gryphaea's op de Zandmotor gevonden. Die zijn een stuk kleiner. Maar dit zou best ook een Gryphaea kunnen zijn. Ik zie langs de rand de lijnen structuur. Ik zal morgen een paar natte foto's maken.
GH
-
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 637 times
Hoi Greg,
Bedankt voor de extra foto's.
Het er ziet inderdaad uit als een afgesleten oester.
Ook het restje matrix aan de concave zijde lijkt jura-achtig.
Ik ben in eerste instantie teveel uitgegaan van de bolle vorm, de kleur en ook de gaatjes.
Het deed me enigszins aan een helioliet denken. De lichte streping kwam over als stromatopoor,
maar ook oesters hebben natuurlijk groeilijnen.
Bovendien is er dan nog de enigszins rechthoekige verdikking van wat eens het slot geweest is.
Dus ik ben om.
Bedankt voor de extra foto's.
Het er ziet inderdaad uit als een afgesleten oester.
Ook het restje matrix aan de concave zijde lijkt jura-achtig.
Ik ben in eerste instantie teveel uitgegaan van de bolle vorm, de kleur en ook de gaatjes.
Het deed me enigszins aan een helioliet denken. De lichte streping kwam over als stromatopoor,
maar ook oesters hebben natuurlijk groeilijnen.
Bovendien is er dan nog de enigszins rechthoekige verdikking van wat eens het slot geweest is.
Dus ik ben om.
Time fades away (Neil Young)
-
Dank voor je reactie. Ik dacht zelf in eerste instantie ook dat ik met koraal te maken had. Op het Slufterstrand kom je wel vaker stukken koraal tegen. Toen ik het stuk omkeerde bleek het een forse schelp. Ik heb de Oester even in een bak met water gelegd om te kijken of er nog wat van de binnenkant los weekt. Dat ziet er recenter uit.
GH