periode haaientand Carcharodon carcharias
-
- Senior Lid
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 224 times
Re: periode haaientand Carcharodon carcharias
ik heb het vergeleken met tanden uit eigen collectie en tanden die er veel op lijken vandaar mijn conclusie. Ik weet het nooit 100% zeker maar het leek er veel op. dacht dat het mogelijk was. maar had ik het fout dan?sjaak schreef: ↑08 okt 2020, 18:19Ehm, heb je de discussie gelezen, hoe kom je daar nu toch bij?Max pijpelink schreef: ↑08 okt 2020, 13:36 Zeker een mooie tand het lijkt me een tand uit onder Pleistoceen.
Groetjes Max
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ja, want op basis daarvan kan je toch niets zeggen over de ouderdom? Het zijn losse vondsten dus we weten niet waar ze vandaan komen. Het leuke van die GW's is dat de meningen verschillen van Plioceen, Pleistoceen (Eemien) tot Vroeg Holoceen.Max pijpelink schreef: ↑08 okt 2020, 18:31ik heb het vergeleken met tanden uit eigen collectie en tanden die er veel op lijken vandaar mijn conclusie. Ik weet het nooit 100% zeker maar het leek er veel op. dacht dat het mogelijk was. maar had ik het fout dan?sjaak schreef: ↑08 okt 2020, 18:19Ehm, heb je de discussie gelezen, hoe kom je daar nu toch bij?Max pijpelink schreef: ↑08 okt 2020, 13:36 Zeker een mooie tand het lijkt me een tand uit onder Pleistoceen.
Groetjes Max
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Maar ik lees dat je uit Zeeuws Vlaanderen komt. Daar hebben de vondsten weer een andere herkomst dan die van de Zuid-Hollandse kust dus ik begrijp je opmerking wel. Momenteel worden die Zuid Hollandse onderzocht.
Groet,
Niels
Niels
-
- Senior Lid
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 224 times
ok bedankt ik zet morgen of van het weekend waarschijnlijk een collectie van vorig jaar hierop met haaientanden en een paar wervels misschien wil je daar ook naar kijken. de vondsten komen allemaal uit nieuwvliet en ik denk dat er een wat kleiner formaat megolodon tand bij zit.
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
-
- Senior Lid
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 18 times
Je moet de tanden op Paleontica eens rangschikken volgens type Carcharodon carcharias : https://www.paleontica.org/id_system/fo ... stformatie
Als je deze lijst doorloopt en je kijkt naar de tandvorming op de snijlijn van de kroon dan vind ik soms dat deze tand niet past in deze rij.
Bij de Carcharodon carcharias is de tandvorming op de zijkanten van de kroon puntvormig, fijn en bijna regelmatig.
In Knokke zijn de tanden gerold. Dus ik dacht, de punten zijn weggerold.
Bij deze tand is de tandvorming op de zijkanten van de kroon bijna rechthoekig .
Rechts is er helemaal geen puntvorming.
De gelijkenis met de tand onderaan/rechts op https://www.paleontica.org/id_system/fo ... k=697-0003
vind ik beter.
Dan kom ik uit bij Isurus escheri. Een voorouder van de Carcharodon carcharias en in die zin misschien iets logischer om te vinden in Knokke.
Maar niemand heeft Carcharodon carcharias in twijfel getrokken. Ik schrap dan Isurus escheri .
Als je deze lijst doorloopt en je kijkt naar de tandvorming op de snijlijn van de kroon dan vind ik soms dat deze tand niet past in deze rij.
Bij de Carcharodon carcharias is de tandvorming op de zijkanten van de kroon puntvormig, fijn en bijna regelmatig.
In Knokke zijn de tanden gerold. Dus ik dacht, de punten zijn weggerold.
Bij deze tand is de tandvorming op de zijkanten van de kroon bijna rechthoekig .
Rechts is er helemaal geen puntvorming.
De gelijkenis met de tand onderaan/rechts op https://www.paleontica.org/id_system/fo ... k=697-0003
vind ik beter.
Dan kom ik uit bij Isurus escheri. Een voorouder van de Carcharodon carcharias en in die zin misschien iets logischer om te vinden in Knokke.
Maar niemand heeft Carcharodon carcharias in twijfel getrokken. Ik schrap dan Isurus escheri .