zandmotor strooier?
-
zandmotor strooier?
hallo allemaal,
onlangs deze strandvondst gedaan, lijkt mij agaat, echter nooit gevonden op de zandmotor en als je goed kijkt is een vlak prefect glad geslepen je ziet de slijpsporen nog. Deze vondst is echt op de vloedlijn gedaan en volgens mij gestrooid door iemand. Hebben we weer een strooier of zien jullie het anders?
groet
Errie
onlangs deze strandvondst gedaan, lijkt mij agaat, echter nooit gevonden op de zandmotor en als je goed kijkt is een vlak prefect glad geslepen je ziet de slijpsporen nog. Deze vondst is echt op de vloedlijn gedaan en volgens mij gestrooid door iemand. Hebben we weer een strooier of zien jullie het anders?
groet
Errie
- Bijlagen
-
- DSC_0285.JPG (1.3 MiB) 1451 keer bekeken
-
- DSC_0284.JPG (601.95 KiB) 1451 keer bekeken
-
- DSC_0283.JPG (638.48 KiB) 1451 keer bekeken
-
- DSC_0280.JPG (557.7 KiB) 1451 keer bekeken
Re: zandmotor strooier?
Ha Errie, het ziet er naar mijn mening wel uit als een opvulling van een spleet of holte, zoals dat gebruikelijk is bij agaat. Ik kan niet zien of de zijde waar de strepen op zitten helemaal vlak is. Is dat wél heet geval dan denk ik dat je vermoeden klopt. Maar op de Zandmotor komt agaat als zwerfsteentje vast wel voor. Ik ken het in ieder geval van de Maasvlakte. Agaat is een bekend (maar niet algemeen) bestanddeel van het Rijngrind.
Bart
-
ja de zijde is echt volledig glad en de randen scherp, het kan niet anders dan (in combinatie) met de strepen dat dat met een slijpschijf oid gedaan is.
btw de steen is mooi en zeker als er licht doorheen gaat alleen jammer dat het gestrooid is.
grt Errie
btw de steen is mooi en zeker als er licht doorheen gaat alleen jammer dat het gestrooid is.
grt Errie
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Agaat of kwarts, geen idee, maar als het er niet lag had je het niet gevonden, dus waarom jammer?
Op de ZM worden nog wel eens Hindoestaanse beeldjes e.d. gevonden ivm asuitstrooing oid. Misschien moet je het in die hoek zoeken, gebroken kaarsenhouder of zoiets.
Op de ZM worden nog wel eens Hindoestaanse beeldjes e.d. gevonden ivm asuitstrooing oid. Misschien moet je het in die hoek zoeken, gebroken kaarsenhouder of zoiets.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Dit soort dingen:
https://www.urnwinkel.nl/kaarshouder-mi ... gL9bfD_BwE
https://www.babbeltje.com/product/agaat ... chthouder/
https://www.urnwinkel.nl/kaarshouder-mi ... gL9bfD_BwE
https://www.babbeltje.com/product/agaat ... chthouder/
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Strooier is een oude beschuldiging, het schijnt een keer voorgekomen te zijn. In de tijd met de discussies rond Vermaning is die kreet regelmatig geuit. Het meeste gebeurt door kinderen, die hun 'schatten' verliezen. Bij de eerste vondsten van artefacten werd ook verteld dat mensen zelf op het strand bezig waren met slaan. Dat was niet slim. Al vlot kwam er een biface tevoorschijn die heel vers leek, compleet met splinters. Ik heb toen ook getwijfeld. Marcel had hem al vlot echt verklaard. Verder moet er naar mijn mening gestopt worden met beschuldigingen als strooien.
Charlie
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
-
@sjaak ja dank je . het zou inderdaad een gebroken kaarsenhouder kunnen zijn ivm een religieus ritueel, ja regelmatig vind ik ook van die kleine schaaltjes en beeldjes die te maken hebben met een of ander ritueel, ik laat ze overigens wel altijd liggen.
@]Charlie, het hoeft inderdaad geen "bewuste" strooier geweest te zijn, kennelijk heeft dat woord wel een negatieve associatie gekregen door gebeurtenissen in het verleden, toch denk ik dat het goed is om bij twijfel te vragen of het bewust gestrooid kan zijn of niet, het geeft (voor mij dan) een andere waarde aan een vondst.
@]Charlie, het hoeft inderdaad geen "bewuste" strooier geweest te zijn, kennelijk heeft dat woord wel een negatieve associatie gekregen door gebeurtenissen in het verleden, toch denk ik dat het goed is om bij twijfel te vragen of het bewust gestrooid kan zijn of niet, het geeft (voor mij dan) een andere waarde aan een vondst.
-
- Been thanked: 45 times