Jaekelotodus robustus of hypotodus verticalis? Uit de zwingeul.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Jaekelotodus robustus of hypotodus verticalis? Uit de zwingeul.

Bericht door Dino15 » 01 nov 2020, 08:41

Dit tandje vondt ik in mijn vakantie in September dit jaar in het zwin. In eerste instantie dacht ik aan jaekelotodus robustus vanwege de wat stevigere aanvoelende wortel, maar nu vind ik de de vorm ook veel weg hebben van een hypotodus verticalis, dus twijfel ik. Mischien dat een van jullie mij kunnen helpen met de determinatie?

Alvast bedankt.

Nick.
Bijlagen
IMG_20201101_083019.jpg
IMG_20201101_083049.jpg
IMG_20201101_083120.jpg
IMG_20201101_083141.jpg
IMG_20201101_083207.jpg

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Max pijpelink
Senior Lid
Has thanked: 325 times
Been thanked: 224 times
Re: Jaekelotodus robustus of hypotodus verticalis? Uit de zwingeul.

Bericht door Max pijpelink » 01 nov 2020, 09:28

ik denk inderdaad ook aan hypotodus verticalis.
mooie vondst!

groetjes max.

altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Steven db
Senior Lid
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times

Bericht door Steven db » 01 nov 2020, 14:42

Een heel mooie vondst. Inderdaad, zo vind ik ze ook het liefst op het strand. Tevens een leerrijke vraag. Hierbij mijn bevindingen.

De Jaekelotodus Robustus werd ook Hypotodus robustus genoemd, de gelijkenis met Hypotodus verticalis is er zeker.

In de foto’s van de bolle zijde en de platte zijde vind ik heel wat elementen terug die mij doen denken aan Jaekelotodus Robustus. Een uitgesproken U-vomige wortel, geen V-vorm, en beide worteluiteinden ongeveer even lang en relatief afgerond in combinatie met een brede kroonbasis. De spits van de kroon heeft een lichte buiging. Als we er van uitgaan dat dit een voortand is, dan klopt ook het beeld van een scherpe voedingsgroef. Dit in tegenstelling met de zijdelingse tanden van de Jaekelotodus Robustus die een ondiepe voedingsgroef hebben.

De tand heeft in mijn ogen ook heel wat gelijkenissen met een Jaekelotodus Robustus zoals weergegeven in Planche 5 fig 1a/1b van Henri Cappetta & Dirk Nolf 2005 en met Plate 16 fig 2 en 9 Palaeofocus 1. Gelijkenissen die ik minder vind bij de figuren van een Hypotodus verticalis zoals weergegeven in beide voorgaande werken.

Als ik de tand had gevonden dan had ik hem in het bakje Jaekelotodus Robustus gelegd bij de top exemplaren.

Ik ben echter zeer benieuwd of er andere leden deze analyse delen.

Groeten, Steven.

Dino15

Bericht door Dino15 » 01 nov 2020, 15:48

Steven db schreef: 01 nov 2020, 14:42 Een heel mooie vondst. Inderdaad, zo vind ik ze ook het liefst op het strand. Tevens een leerrijke vraag. Hierbij mijn bevindingen.

De Jaekelotodus Robustus werd ook Hypotodus robustus genoemd, de gelijkenis met Hypotodus verticalis is er zeker.

In de foto’s van de bolle zijde en de platte zijde vind ik heel wat elementen terug die mij doen denken aan Jaekelotodus Robustus. Een uitgesproken U-vomige wortel, geen V-vorm, en beide worteluiteinden ongeveer even lang en relatief afgerond in combinatie met een brede kroonbasis. De spits van de kroon heeft een lichte buiging. Als we er van uitgaan dat dit een voortand is, dan klopt ook het beeld van een scherpe voedingsgroef. Dit in tegenstelling met de zijdelingse tanden van de Jaekelotodus Robustus die een ondiepe voedingsgroef hebben.

De tand heeft in mijn ogen ook heel wat gelijkenissen met een Jaekelotodus Robustus zoals weergegeven in Planche 5 fig 1a/1b van Henri Cappetta & Dirk Nolf 2005 en met Plate 16 fig 2 en 9 Palaeofocus 1. Gelijkenissen die ik minder vind bij de figuren van een Hypotodus verticalis zoals weergegeven in beide voorgaande werken.

Als ik de tand had gevonden dan had ik hem in het bakje Jaekelotodus Robustus gelegd bij de top exemplaren.

Ik ben echter zeer benieuwd of er andere leden deze analyse delen.

Groeten, Steven.
Bedankt voor de goede uitleg, ik zal hem met voorbehoud als jaekelotodus robustus determineren voorlopig.

Mvg.

Nick.

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 01 nov 2020, 16:35

Ik volg Steven volledig (goede uitleg ook!). Ik zou hier ook een Jaekelotodus van maken.

groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Dino15

Bericht door Dino15 » 01 nov 2020, 16:46

Thanks! Jaekelotodus robustus it is! :D

Plaats reactie