determinatie olifantstand
-
- Senior Lid
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 18 times
determinatie olifantstand
Beste,
De schelp links op de foto heeft heel veel weg van een olifantstand. Over het rechter voorwerp had ik oorspronkelijk mijn twijfels. Ik dacht dat dit Ditrupa arietina was tot ik het ander exemplaar vond, nu denk ik dat beide Antalis vulgaris als naam hebben.
Is dit correct?
Heeft iemand meer informatie aangaande de periode voor dit soort schelpen? Is dit Plioceen met de opmerking mogelijks Pleistoceen of gewoon Neogeen?
De vondsten komen uit het Zwin. De breedte van de grootste opening is voor de schelp links 5mm, voor deze rechts 4mm.
Groeten,
Steven.
De schelp links op de foto heeft heel veel weg van een olifantstand. Over het rechter voorwerp had ik oorspronkelijk mijn twijfels. Ik dacht dat dit Ditrupa arietina was tot ik het ander exemplaar vond, nu denk ik dat beide Antalis vulgaris als naam hebben.
Is dit correct?
Heeft iemand meer informatie aangaande de periode voor dit soort schelpen? Is dit Plioceen met de opmerking mogelijks Pleistoceen of gewoon Neogeen?
De vondsten komen uit het Zwin. De breedte van de grootste opening is voor de schelp links 5mm, voor deze rechts 4mm.
Groeten,
Steven.
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Re: determinatie olifantstand
Ik kan het op je foto's niet goed zien, maar heeft die rechter lengte-ribbels? Dat is een kenmerk voor zowel Antalis & Dentalium, en m.i de eenvoudigste manier om ze van Ditrupa te onderscheiden. Zo op het eerste gezicht zou mijn gevoel naar Ditrupa gaan. Maar kijk vooral of je ribbels vind.
De ouderdom van dit soort materiaal is lastig in te schatten. In veel gevallen zullen ze Pleistoceen in ouderdom zijn, maar Mio-Plioceen is ook mogelijk.
De ouderdom van dit soort materiaal is lastig in te schatten. In veel gevallen zullen ze Pleistoceen in ouderdom zijn, maar Mio-Plioceen is ook mogelijk.
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Dan zou ik toch voor Ditrupa gaan.
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
- Senior Lid
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 18 times
Bedankt voor je mening. Ik volg die maar al te graag en splits ze in Antalis vulgaris en Ditrupa arietina.
Groeten,
Steven.