determinatie haaientand: mogelijks Jaekelotodus trigonalis?
-
- Senior Lid
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 18 times
determinatie haaientand: mogelijks Jaekelotodus trigonalis?
Beste forumbezoekers,
Hieronder zien jullie een tand uit Knokke. De tand heeft met een relatief grote wortel in vergelijking met zijn kroon. Ik determineer hem voorlopig als als Jaekelotodus trigonalis mede door het feit dat hij met meer dan 1 zijspits heeft langs elke zijde. Wat is jullie mening over deze tand?
Groetjes,
Steven
Hieronder zien jullie een tand uit Knokke. De tand heeft met een relatief grote wortel in vergelijking met zijn kroon. Ik determineer hem voorlopig als als Jaekelotodus trigonalis mede door het feit dat hij met meer dan 1 zijspits heeft langs elke zijde. Wat is jullie mening over deze tand?
Groetjes,
Steven
- Bijlagen
-
- zijkant
- Jaekelotodus trigonalis (zijkant).jpg (82.9 KiB) 874 keer bekeken
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Re: determinatie haaientand: mogelijks Jaekelotodus trigonalis?
Interessant tandje. In ieder geval een van de achterste laterale tandjes van een Jaekelotodus. Ik zou in dit geval zelf ook voor trigonalis gaan, maar het is niet gemakkelijk, bij die kleine achterste tanden....
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
- Senior Lid
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad voor jullie niet zo gemakkelijk daar jullie enkel over wat foto's beschikken. Het voelen en draaien van de tand geeft soms een andere diagnose.FossilDude schreef: ↑16 dec 2020, 13:36 Interessant tandje. In ieder geval een van de achterste laterale tandjes van een Jaekelotodus. Ik zou in dit geval zelf ook voor trigonalis gaan, maar het is niet gemakkelijk, bij die kleine achterste tanden....
In " Zeeuwse strandfossielen " (blz 108) is te lezen dat een Jaekelotodus trigonalis een omgekeerde V-vormige uitholling heeft aan de basis van de platte zijde van de kroon. Maar hoe moet ik dat interpreteren? Is dat een verticale inkeping in de kroon (in de buurt van de basis) en dit op de platte zijde of is dat een horizontale inkeping in de wortel net onder de basis van de kroon?
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Zo ver als ik het begrepen heb een combinatie: het is een v-vormige (verticale) inkeping in de basis van de kroon, zodat het contact tussen de wortel en kroon aan de platte zijde een v-vorm krijgt.
Maar het onderscheid tussen robustus en trigonalis is volgens mij vooral ook te vinden in de bijspitsen (anterior tanden van trigonalis hebben dubbele bijspitsen, dat is heel kenmerkend) en de nutrient-groeve, die dieper is bij robustus. Spijtig genoeg zijn beide kenmerken vaak lastig bij tanden van het strand. En bij die kleine achterste laterale tandjes....
Maar het onderscheid tussen robustus en trigonalis is volgens mij vooral ook te vinden in de bijspitsen (anterior tanden van trigonalis hebben dubbele bijspitsen, dat is heel kenmerkend) en de nutrient-groeve, die dieper is bij robustus. Spijtig genoeg zijn beide kenmerken vaak lastig bij tanden van het strand. En bij die kleine achterste laterale tandjes....
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
- Senior Lid
Bedankt voor deze extra informatie!FossilDude schreef: ↑16 dec 2020, 22:47 Zo ver als ik het begrepen heb een combinatie: het is een v-vormige (verticale) inkeping in de basis van de kroon, zodat het contact tussen de wortel en kroon aan de platte zijde een v-vorm krijgt.