Belemniet uit Slenaken
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Re: Belemniet uit Slenaken
oh interessant, dus er zou een hypothetische Vijlen -1 moeten kunnen bestaan die dus tussen de Horizont van Bovenste Bosch en de bovenste laag van de Beutenaken member zat waar de obtusa's uit komen? alhoewel de definitie van de H. v B. B. juist de start is van de Vijlen mbr, dus dit zou dan wellicht een verloren gegane member moeten zijn? (als je vast houdt aan dat de Beutenaken member Laat Campanien is)FossilDude schreef: ↑30 jan 2021, 15:50 Hoi Sander,
Ik zou voor deze belemniet inderdaad niet durven een specifiekere stratigrafische positie aan te geven dan "Vijlen of Beutenaken". Allebei bestaan uit geel/grijs/wit krijt met glauconietkorrels.
Ik heb het even opgezocht en je hebt gelijk, obtusa's komen niet uit de beutenaken Mbr, maar eerder uit de onderste delen van de Vijlen. Volgens Keutgen 2010 komen alle obtusa's die aan de Beutenaken zijn toegeschreven waarschijnlijk uit burrows die vanuit de Horizont van Bovenste Bosch naar beneden rijken. Er zijn dan dus niet echt "Beutenakense obtusa's". In alle geval zijn het (volgens Keutgen 2010) dus Vijlense obtusa's. Wellicht vind je op de weinige plekken waar de basis van de Vijlen uit Vijlen 0 bestaat niet-herwerkte obtusa's. Maar het feit dat óók daar de Horizont van Bovenste Bosch aanwezig is, suggereert dat ook daar een verspoeling heeft plaatsgevonden. En bij de Lemierserberg beschrijven Keutgen 2010 sumensis en/of cimbrica in de onderste Vijlen lagen, wat al boven de obtusa zone zit. Dat suggereert dat de obtusa zone gewoon niet (meer) aanwezig is.
groet,
Johan
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
De basis van de Vijlen snijdt in in de top van de Beutenaken. Ik zou er dus vanuit gaan dat wat er nu nog terug te vinden is slechts het onderste deel van is wat er ooit gelegen heeft. Dat hoeft geen andere member te zijn. Het kan gewoon het topdeel van de Beutenaken zijn. Zo ver als ik weet is nergens een ontsluiting bekend met een conforme (graduele) overgang tussen de Beutenaken en de Vijlen. Dit is overal een disconformity.masteroffossiles schreef: ↑30 jan 2021, 16:10oh interessant, dus er zou een hypothetische Vijlen -1 moeten kunnen bestaan die dus tussen de Horizont van Bovenste Bosch en de bovenste laag van de Beutenaken member zat waar de obtusa's uit komen? alhoewel de definitie van de H. v B. B. juist de start is van de Vijlen mbr, dus dit zou dan wellicht een verloren gegane member moeten zijn? (als je vast houdt aan dat de Beutenaken member Laat Campanien is)FossilDude schreef: ↑30 jan 2021, 15:50 Hoi Sander,
Ik zou voor deze belemniet inderdaad niet durven een specifiekere stratigrafische positie aan te geven dan "Vijlen of Beutenaken". Allebei bestaan uit geel/grijs/wit krijt met glauconietkorrels.
Ik heb het even opgezocht en je hebt gelijk, obtusa's komen niet uit de beutenaken Mbr, maar eerder uit de onderste delen van de Vijlen. Volgens Keutgen 2010 komen alle obtusa's die aan de Beutenaken zijn toegeschreven waarschijnlijk uit burrows die vanuit de Horizont van Bovenste Bosch naar beneden rijken. Er zijn dan dus niet echt "Beutenakense obtusa's". In alle geval zijn het (volgens Keutgen 2010) dus Vijlense obtusa's. Wellicht vind je op de weinige plekken waar de basis van de Vijlen uit Vijlen 0 bestaat niet-herwerkte obtusa's. Maar het feit dat óók daar de Horizont van Bovenste Bosch aanwezig is, suggereert dat ook daar een verspoeling heeft plaatsgevonden. En bij de Lemierserberg beschrijven Keutgen 2010 sumensis en/of cimbrica in de onderste Vijlen lagen, wat al boven de obtusa zone zit. Dat suggereert dat de obtusa zone gewoon niet (meer) aanwezig is.
groet,
Johan
Overigens is het nog niet zeker of de top van de Beutenaken Campaniaan is. Er zijn ook papers die de Beutenaken verdelen in en Beutenaken 1 van Campaan ouderdom en een Beutenaken 2 van Maastricht ouderdom. Dat zou betekenen dat de Campaniaan-Maastrichtiaan grens in de member zit. Nou is de Campaniaan-Maastrichtiaan grens zelf verschrikkelijk moeilijk gedefinieerd, dus wat die grens überhaupt is, is weer een heel andere discussie.
groet,
Johan
groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Ok dus de obtusa zone zit ergens tussen Vijlen 0 en het hoogst (bekende) stukje van de Beutenaken member. In principe zou dat dus een plek zijn waar waarschijnlijk de Bovenste Bosch Horizont helemaal niet is omdat er een continue afzetting heeft plaatsgevonden?FossilDude schreef: ↑30 jan 2021, 16:17
De basis van de Vijlen snijdt in in de top van de Beutenaken. Ik zou er dus vanuit gaan dat wat er nu nog terug te vinden is slechts het onderste deel van is wat er ooit gelegen heeft. Dat hoeft geen andere member te zijn. Het kan gewoon het topdeel van de Beutenaken zijn. Zo ver als ik weet is nergens een ontsluiting bekend met een conforme (graduele) overgang tussen de Beutenaken en de Vijlen. Dit is overal een disconformity.
Overigens is het nog niet zeker of de top van de Beutenaken Campaniaan is. Er zijn ook papers die de Beutenaken verdelen in en Beutenaken 1 van Campaan ouderdom en een Beutenaken 2 van Maastricht ouderdom. Dat zou betekenen dat de Campaniaan-Maastrichtiaan grens in de member zit. Nou is de Campaniaan-Maastrichtiaan grens zelf verschrikkelijk moeilijk gedefinieerd, dus wat die grens überhaupt is, is weer een heel andere discussie.
groet,
Johan
De grens Campanien en Maastrichtien verschuift inderdaad ook nog wel eens. Onlangs even zitten kijken naar waar die grens in Charente Maritime (volgens mij het type gebied voor Campanien) zit aan de Gironde klif (gebied Meschers-Talmont-Barzan). dat gebied is ook opgesplitst in een aantal biozones, CI, CII, CIII, CIVa, CIVb, CV, CVI, CVII en CVIII.
In een artikel uit 1973 zat de grens Campanien-Maastrichtien tussen CV en CVI. Een artikel uit 2005 plaatst toch CVI-CVIII ook in het Campanien, waardoor op deze plek dus helemaal geen Maastrichtien meer voorkomt.
Ik weet in ieder geval nu volgens mij genoeg over mijn belemnieten (dat het gewoon nog niet exact duidelijk is). Beutenaken belemnieten komen uit Vijlen 6, maar oorspronkelijk uit het onder Maastrichtien uit een laag die nergens meer aanwezig lijkt in NL tussen Vijlen 0 en Bovenste Beutenaken Mbr stukje.
De Slenaken belemniet komt ergens uit de Vijlen/Beutenaken Mbr omdat het niet duidelijk is of dit in hetzelfde stukje is gevonden als de belemnieten uit het blok in Keutgen 1999, of uit de mogelijke hogere lagen die niet zijn beschreven in Slenaken. Of de belemniet herwerkt is blijft ook onbekend evenals de soort, want ik heb er maar 1 en geen grote sample zodat ik er een aantal doormidden kan kappen om de echte soort te bepalen.
Dat klopt toch zo?
Gr,
Sander
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Yes, volgens mij wel ja.
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)