Strandvondst De Panne
-
- Junior Lid
- Has thanked: 1 time
Strandvondst De Panne
Dit vond ik op 13 december 2020 op het strand van De Panne in de vloedlijn tussen het typische aanspoelsel. Het lijkt me een bot van een vis, maar ik ken er niet veel van en weet ook niet of het wel echt een fossiel is. De lengte was 4,8 cm. Kan iemand er hier meer over vertellen?
Alvast erg bedankt.
Bert
Alvast erg bedankt.
Bert
-
- Senior Lid
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 224 times
Re: Strandvondst De Panne
Recente zoogdier wervelkolom.
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
-
- Junior Lid
- Has thanked: 1 time
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
@Max pijpelink : waar aan zie je dat dit van een zoogdier is?
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
- Senior Lid
Ik herken het niet als vissenwervelkolom, maar is het dan fout? De wervels zijn anders als bij vissen.FossilDude schreef: ↑03 feb 2021, 22:46 @Max pijpelink : waar aan zie je dat dit van een zoogdier is?
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Maar er zijn toch meer gewervelden dan vissen en zoogdieren?Max pijpelink schreef: ↑03 feb 2021, 22:56Ik herken het niet als vissenwervelkolom, maar is het dan fout? De wervels zijn anders als bij vissen.FossilDude schreef: ↑03 feb 2021, 22:46 @Max pijpelink : waar aan zie je dat dit van een zoogdier is?
Dit zijn duidelijk gefuseerde wervels. Die komen volgens mij veel meer voor bij de borstwervels van vogels, men noemt dat een notarium. Zoek maar eens op 'fused thoracic vertebrae' of op 'notarium bird'.
Ik ben zelf niet genoeg thuis in vogels, dus ik kan niet aangeven om welke groep het het gaat. Maar op het strand zou ik mij geld inzetten op een vogelsoort die langs onze kusten te vinden is.
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
- Senior Lid
Oh ok, had ik inderdaad niet aan gedacht. Nu je het zegt lijkt het inderdaad daar meer op.FossilDude schreef: ↑03 feb 2021, 23:10Maar er zijn toch meer gewervelden dan vissen en zoogdieren?Max pijpelink schreef: ↑03 feb 2021, 22:56Ik herken het niet als vissenwervelkolom, maar is het dan fout? De wervels zijn anders als bij vissen.FossilDude schreef: ↑03 feb 2021, 22:46 @Max pijpelink : waar aan zie je dat dit van een zoogdier is?
Dit zijn duidelijk gefuseerde wervels. Die komen volgens mij veel meer voor bij de borstwervels van vogels, men noemt dat een notarium. Zoek maar eens op 'fused thoracic vertebrae' of op 'notarium bird'.
Ik ben zelf niet genoeg thuis in vogels, dus ik kan niet aangeven om welke groep het het gaat. Maar op het strand zou ik mij geld inzetten op een vogelsoort die langs onze kusten te vinden is.
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Inderdaad. Zoogdieren hebben dan weer gefuseerde wervels bij het heiligbeen, maar dat ziet er anders uit. Verkeerde determinaties zijn niet erg. Iedereen maakt ze en daar leer je van. Blijf het gewoon doen. Maar probeer niet te snel zo stellig te determineren als je niet zeker ben, probeer het te onderbouwen.
Groet,
Niels
Niels