Forse haaientand uit de zwingeul met afgebroken wortel lob ter determinatie.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Forse haaientand uit de zwingeul met afgebroken wortel lob ter determinatie.

Bericht door Dino15 » 03 feb 2021, 15:09

Deze tand vondt ik in September van 2020 in mijn vakantie in zeeuws vlaanderen, wat mij meteen opviel was de forsheid van de tand. Mijn automatische gedachte was cosmopolitodus hastalis, maar omdat het een incomplete tand is zou het goed mogelijk kunnen zijn dat er forse bijspitsen op deze tand kan hebben gezeten dus otodus obliquus kan ook niet uitgesloten worden (otodus auriculatus is wel uitgesloten omdat de preservatie goed genoeg is eventuele serraties bewaard te houden) parotodus benedini is ook niet uit te sluiten vanwege de forsheid van de tand. Dus wat denken jullie.

Alvast bedankt.

Nick.
Bijlagen
Linguale zijde met tekening. Met Deze bijgetekende denkbeeldige wortel helft denk ik aan een cosmopolitodus hastalis, maar door de forsheid van de tand kan ik otodus obliquus of parotodus ook niet uitsluiten.
Linguale zijde met tekening. Met Deze bijgetekende denkbeeldige wortel helft denk ik aan een cosmopolitodus hastalis, maar door de forsheid van de tand kan ik otodus obliquus of parotodus ook niet uitsluiten.
Zijkant. Zoals je kunt zien is het vrij dik.
Zijkant. Zoals je kunt zien is het vrij dik.
Labiale zijde.
Labiale zijde.
Linguale zijde.
Linguale zijde.

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Re: Forse haaientand uit de zwingeul met afgebroken wortel lob ter determinatie.

Bericht door FossilDude » 03 feb 2021, 23:38

Oef Nick, ik weet niet of hier iets van te maken is. Zou technisch een Otodus kunnen zijn geweest, maar zou het niet durven te zeggen.

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Forse haaientand uit de zwingeul met afgebroken wortel lob ter determinatie.

Bericht door Dino15 » 04 feb 2021, 09:42

Ok, dan hou ik het wel bij een forse lamniforma indet. Toch is het een indrukwekkende tand nietwaar?!

Mvg.

Nick.

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Plaats reactie