determinatie haaientand met relatief vreemde wortel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Steven db
Senior Lid
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times
determinatie haaientand met relatief vreemde wortel

Bericht door Steven db » 18 feb 2021, 21:35

Beste,

Onderstaand tandje werd gevonden in Knokke. Oorspronkelijk dacht ik dat de wortel heel er geschaafd was. Maar bij nader onderzoek raak ik er steeds meer van overtuigd dat de wortel niet beschadigd is. Het tandje blijft rechtop staan. Op basis van de afgeronde bijspits denk ik aan Striatolamia macrota maar de wortel doet me twijfelen. Of gaat het hier toch om een beschadigde wortel? Wat denken jullie?

Groeten,
Steven.
Bijlagen
bolle zijde
bolle zijde
platte zijde
platte zijde
zijkant
zijkant
(zijkant) cu.jpg (98.45 KiB) 491 keer bekeken
onderkant
onderkant

Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: determinatie haaientand met relatief vreemde wortel

Bericht door Dino15 » 19 feb 2021, 16:57

Volgens mij is dit een parasymphaire tand van Inderdaad een striatolamia macrota. Die zijn volgens mij niet heel algemeen, knappe tand!

Mvg.

Nick.

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Steven db
Senior Lid
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times
Re: determinatie haaientand met relatief vreemde wortel

Bericht door Steven db » 21 feb 2021, 14:22

Dino15 schreef: 19 feb 2021, 16:57 Volgens mij is dit een parasymphaire tand van Inderdaad een striatolamia macrota. Die zijn volgens mij niet heel algemeen, knappe tand!

Mvg.

Nick.
Dag Nick,
Toen ik de tand fotografeerde om hem hier op het forum voor te leggen, merkte ik op de ingezoomde foto de afgeronde bijspits en dacht plots aan een Striatolamia macrota. Nu jij de aandacht vestigt op "tussenliggend tand", vind ik inderdaad een gelijkaardige afbeelding van een Striatolamia macrota upper intermediate tooth. Hartelijk dank voor je reactie!
Groeten,
Steven.

Plaats reactie