Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 85 times
Been thanked: 112 times
Re: Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 03 mar 2021, 16:17

Welkom op het forum, trouwens, @Mos-a! :D
Het ziet ernaar uit dat je kennis hier helemaal tot zijn recht zal komen! ;)

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Beheerder

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 04 mar 2021, 11:37

Overigens zou ik aan mijn bovenstaande commentaar nog willen toevoegen dat:
  1. De wetenschap er nog niet over uit is of mosasauriërs niet ook thecodont waren (zie de samenvatting van LeBlanc, 2019).
  2. Krokodillentanden van die van mosasauriërs kunnen worden onderscheiden op basis van de vorm van doorsnede van de tand, met inbegrip de basis van de kroon: bij krokodillen (zoals ook in de tand hier in kwestie) is deze doorsnede rond, bij mosasauriërs lens- of D-vormig - met uitzondering van enkele durofage soorten (waaronder Globidens spp., Prognathodon currii en Igdamanosaurus aegypticus), die eveneens een ronde basis hebben.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Mos-a
Junior Lid
Been thanked: 2 times

Bericht door Mos-a » 04 mar 2021, 20:26

Mosasauriërs zijn pleurodont. Wat Leblanc of Caldwell ook mogen beweren. Een speciale pleurodontie , dat wel, maar de tanden worden tegen de labiale zijde 'geplakt'. 2- Krokodillen hebben apicobasale ridges. Dat hebben ze al zeer lang. Carinae (snijranden) zijn dit echter niet. Deze tand(en?) lijken inderdaad apicobasale richels te vertonen. Om afgesleten carinae uit te sluiten stelde ik voor om de matrix te verwijderen.

Beheerder

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 05 mar 2021, 19:32

Mos-a schreef: 04 mar 2021, 20:26 Mosasauriërs zijn pleurodont. Wat Leblanc of Caldwell ook mogen beweren. Een speciale pleurodontie , dat wel, maar de tanden worden tegen de labiale zijde 'geplakt'.
Ik ben inderdaad met je eens dat dit de meer aannemelijke en gangbare hypothese is. Maar feit blijft dat er wetenschappelijke discussie over is, en het laatste woord er nog niet over gezegd lijkt. Daarmee denk ik dat kijken naar de tandholte alleen niet afdoende is om het verschil tussen mosasauriërs en krokodilachtigen vast te stellen. Maar goed, elk zo zijn methode, zullen we maar zeggen.
Mos-a schreef: 04 mar 2021, 20:26 Krokodillen hebben apicobasale ridges. Dat hebben ze al zeer lang. Carinae (snijranden) zijn dit echter niet. Deze tand(en?) lijken inderdaad apicobasale richels te vertonen. Om afgesleten carinae uit te sluiten stelde ik voor om de matrix te verwijderen.
En wat betreft carinae denk ik dat we misschien langs elkaar praten. Want deze tand heeft wel degelijk carinae - dat wil zeggen "kielen" - die zich in dit geval aan de mesiale en distale zijde van de tand bevinden. Daarin heb je overigens helemaal gelijk dat carinae niet met snijranden overeen hoeven te komen, al is dit vaak wel het geval. Daarnaast is de tand inderdaad ook met apicobasale riggels geornamenteerd, een andere karakteristiek die op een krokodilachtige kan wijzen.

Hendrickx (2015) definieert "carinae" als volgt:
Carina (ca)—A sharp, narrow, and well-delimited ridge or keel-shaped structure running apicobasally on the crown and, in some cases, on the root base, and typically corresponding to the cutting edge of the tooth (McGraw-Hill, 2003; Reichel, 2012; Brink and Reisz, 2014; Figs. 1D, 2A, B). The carina (used back to the 19th century, e.g., Eastman, 1899) differs from flutes and longitudinal ridges in being a much smaller and better-delimited ridge with acute corners. It can be serrated or not, straight or twisted. The carina can extend either to the crown apex or below it, and can reach the cervix or terminate above or below it. The carina can also be split, which is usually caused by trauma, aberrant tooth replacement or genetic factors (Erickson, 1995). The carina is denoted the ‘keel’ by some authors (e.g., Farlow et al.,1991; Abler, 1992; Holtz et al., 1998).
Al met al is je stelling dat krokodillentanden geen snijranden hebben dus juist, maar de synoniemisering van carinae met snijranden niet. Dat wil zeggen dat ik inderdaad per abuis de verkeerde term als vertaling voor "carina" heb gebruikt (het concept dat ik wilde uitdrukken), ook al zijn deze vaak wel met "snijranden" te vereenzelvigen. Ik weet echter nog altijd niet of er een betere Nederlandse vertaling voor carina is...

Plaats reactie