Mosasauruswervel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Maarten
Mosasauruswervel

Bericht door Maarten » 11 okt 2006, 21:50

Afbeelding

Zo, wat platjes van een mosawervel. Determinatie zou super zijn. Afkomstig uit Marnebel.

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Maarten
Antw: Mosasauruswervel

Bericht door Maarten » 11 okt 2006, 21:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat plaatjes.

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Flash

Bericht door Flash » 11 okt 2006, 22:12

Zou die Mosa jeuk gehad hebben...? :P

Grrr Edo

mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 11 okt 2006, 22:48

@Maarten,

Het zou aan mij kunnen liggen of aan de foto\'s maar... ik herken er geen mosawervel in. Waar is het holle en bolle articulatievlak? Waar zijn de neurale of haemale boog? Maar als de articulatievlakken vlak zijn en deze wervel niet afkomstig is van het daarboven ooit gestortte slachtafval , maar op voldoende afstand van de weg boven gevonden is moet je ofwel wat andere kijkrichtingen fotograferen ... of Anne Schulp eens raadplegen. (Hadrosaurus??)

[Bewerkt door Plikona op 11-10-2006 om 21:51 NL]

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 11 okt 2006, 23:09

Ziet er wel uit als botmateriaal wat in de kalksteen aldaar wordt gevonden. Recent lijkt het me in ieder geval niet.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Maarten
Antw: Antw: Mosasauruswervel

Bericht door Maarten » 11 okt 2006, 23:53

PLIKONA schreef:
@Maarten,

Het zou aan mij kunnen liggen of aan de foto\'s maar... ik herken er geen mosawervel in. Waar is het holle en bolle articulatievlak? Waar zijn de neurale of haemale boog? Maar als de articulatievlakken vlak zijn en deze wervel niet afkomstig is van het daarboven ooit gestortte slachtafval , maar op voldoende afstand van de weg boven gevonden is moet je ofwel wat andere kijkrichtingen fotograferen ... of Anne Schulp eens raadplegen. (Hadrosaurus??)

[Bewerkt door Plikona op 11-10-2006 om 21:51 NL]
Kap ff met je slachtafval. geef me ff de locatie waar ze dit soort beesten slachten.....Zie je toch meteen! Bovendien, kan je niet zien: maar als je het ding vasthebt ga je bijna door je hoeven, zo zwaar! m.i. mosawervel en gewoon uit de staart en als het dat niet is mooie dinowervel, nog leuker......

Slachtafval.... als ik jou was zou ik lekker van het weekend eens soep maken en goed naar de botten kijken!

[Bewerkt door Maarten op 11-10-2006 om 23:06 NL]

Plikona

Bericht door Plikona » 12 okt 2006, 07:15

@Maarten,

Ik kon mijn ogen niet geloven, daarom dat slachtafval. Dat is ooit boven gestort en menig forumbezoeker heeft er reeds een foto van op dit forum geplaatst. Daarom.
Daarom nogmaals mijn vraag: waar is de holle kant en waar de bolle kant? Om inzicht te krijgen over de voor en achterkant van de wervel.
U plaatst de wervel in de staart. Waarom? Waar zijn de haemale en neurale boog dan?
En tot slot:U zegt zelf dat de wervel loodzwaar is. Mosawervels zijn dat niet. Als de wervel werkelijk origineel is (wat ik op het eerste zicht ook dacht) dan moet je denken in de richting van een Hadrosauridea of (minder waarschijnlijk) een Thoracosauride krokodil. Allebei uiterst zeldzame vondsten. En daarom mijn advies om langs Anne Schulp te gaan. Of Eric Mulder. Ik kan jouw foto\'s eventueel opsturen.
Nog niet teveel conserveren omdat er nog allerlei foramen dienen vrijgelegd te worden.
Ben benieuwd wat het wordt. Als het inderdaad een zeldzame vondst blijkt te zijn dan is de stratigrafisch bepaling van de wervel belangrijk. U kent die?
MVG

Maarten

Bericht door Maarten » 12 okt 2006, 08:34

Klinkt goed, sorry van die opmerking over dat slachtafval. Ik heb het vergeleken met en hadrowervel afkomstig uit Hellcreeck. inderdaad een hadrowervel. Deze wervel is afkomstig van een, helaas overleden duitser die vroeger veel ging zoeken. Ik heb wat kunnen ruilen met zijn broer die de nalatenschap afhandelt. maakt het lastig natuurlijk xact de plek te bepalen.

Plikona

Bericht door Plikona » 12 okt 2006, 09:35

@Maarten

Nog even verder doorfilosoferen in het ongerijmde :D
Op foto 1 van uw tweede bijdrage is een foramen zichtbaar. Dit zou het neuraal foramen kunnen zijn en zou met erin te peuteren (als het niet verhard is) vrijgelegd kunnen worden (kalk bewaren svp). Het typische doornuitsteeksel van een Hadrosauridea zit daar boven op. Dit zou de bovenkant moeten zijn. Als we dan veronderstellen dat foto 1 (enkele foto-eerste bijdrage) dan de tegenovergestelde zijde is dan is dit de haemale boog. Bij Hadro\'s van het Edmontosaurustype zitten daar \'noppen\' waar de losse chevrons op artikuleren. Dit is hier anders en merkwaardig.
Bij de volgende foto\'s van reeks twee zien we dan de zijrib(ben). Ik veronderstel dat het linkse artikulatievlak van de allerbovenste foto ook \'vlak\' is?
Wat mij vooral intrigeerde was het \'stervormig\' patroon wat ik meende op te merken op een van de artikulatievlakken (iets dolfijn/walvisachtig) wat in de gegeven omstandigheden natuurlijk niet kan.
Eén van de redenen waarom ik dit forum hier frekwenteer , is het ontdekken van zeldzaamheden waarvan de eigenaar meestal niet weet dat het zeldzaam of uitzonderlijk is. Het zou spijtig zijn als die dan door onachtzaamheid verloren zouden gaan.
Ik weet niet waar u woont maar als u eventueel nog eens in de \'geburen\' komt zou ik dit bijzonder stuk toch wel zelf eens willen terhand nemen. Want determineren louter op basis van wat foto\'s is en blijft uiterst moeilijk.
MVG

Maarten

Bericht door Maarten » 12 okt 2006, 12:38

Het item zal niet verloren gaan...

Ik heb nog een echte mosawervel uit de groeve die zal ik opo de foto zetten en posten...

Gesloten